USB Vendor ID

Petr Zahradnik clexpert na clexpert.cz
Čtvrtek Listopad 8 14:45:05 CET 2012

Původní zpráva ze dne 8.11.2012 od Tomáš Hamouz:

> No, a co třeba software? Ten se také neprodává, ale prodává se
> licence k jeho užívání. Navíc často s omezenou platností.

No však ano. Prodává se licence. Slovo "prodává", když jde o peníze. A
když si kupuješ VID, zavazuješ se neprodávat a vůbec neposkytovat:

http://www.usb.org/developers/vendor/VID_Only_Form_withCCAuth_02042009.pdf

They may not be sold, transferred, or used by others, directly or
indirectly, except in special circumstances and the only upon prior
written approval by USB-IF.

Předpokládám, že například FTDI a Cypress a Microchip a další výrobci
USB čipů mají dojednáno, protože několik PID umožňují používat
vývojářům ze své řady za určitých podmínek (vázáno na jejich čipy).

Ale je myslím dost jasné, že první část výše uvedené věty je
dostatečně jasně formulovaná.

> Spíš jde o to, že je to velmi krátkozraký přístup. Jak už bylo
> zmíněno, 64k vendorů je pro celý svět dost málo, a 64k produktů je
> pro malého výrobce (dokonce si myslím i většinu výrobců) zbytečný
> přepych, který nikdy nevyužije. Dochází tak k exemplárnímu plýtvání
> omezenými zdroji.

Tak si to zvolili oni sami. USB-IF je nezisková organizace založená
právě společnostmi, které vyvinuly specifikaci USB. Můžeš se stát
členem a možná jim potom do toho i kecat :-)

> Ještě jsem narazil na nápad z nějakého německého serveru, založit
> sdružení, které si koupí VID a bude PIDy poskytovat svým členům. Je
> to totéž jako přeprodávání, ale pravděpodobně o něco méně
> napadnutelné.

Když budou chtít prudit a vyhrožovat, tak budou tak jako tak. Peněz na
to mají dost, když vybírají takové pálky. Já bych se omezil v podstatě
na jednu zásadní otázku:

Může mi opravdu USB-IF zakázat používat jakékoliv mnou vymyšlené VID?

Totiž pokud ano, pak se asi bez svého VID neobejdeš. Vždycky bude
možnost, jak na tebe dělat bubáky.

Petr Zahradník, počítačový expert

Petr Zahradník, Computer Laboratory
Obvodová 740/14, 400 07 Ústí nad Labem
telefony: 910 256 000, 910 80 60 40, 475 501 627, mobil: 602 409 601