Pupinace

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Pondělí Listopad 5 06:14:55 CET 2012

Zdravím,
  máte samozřejmě pravdu, ale jen částečně :-).
 Ten vzorec pro měrný útlum vedení zní takto:

   alfa = 8.686 * (R/2*sqrt(C/L) + G/2*sqrt(L/C))

   První člen součtu udává ztráty způsobené odporem vedení a druhý ztráty
svodem.
   Jelikož u kvalitních vedení první člen výrazně převažuje (izolaci umíme
udělat dobrou, ale odporu prostě nezabráníme, dokud nebudou vysokoteplotní
supravodiče), je vidět, že zvyšování indukčnosti skutečně snižuje měrný
odpor. Samozřejmě též omezuje frekvenční pásmo shora - to je ta Vaš dolní
propust - ale v používaném frekvenčním pásmu převažovala užitečnost pupinace
oproti této nevýhodě, takže se pupinace skutečně používala.

Zdraví Pavel