Pupinace

Pondělí Listopad 5 02:23:13 CET 2012

No dvojlinka je kroucená ze zcela jiného důvodu, aby vedle sebe neležely
dvě smyčky, mezi kterými se bude všechno navzájem indukovat. Když si
vezmete homogenní vedení, má nějakou indukčnost, kapacitu a tím je daná
jeho impedance. Pak má nějaký sériový odpor (odpor drátů), paralelní
(svod izolace) a tím je daný útlum. Obvykle ten sériový odpor vadí
mnohem víc než svodový odpor izolace, tak je snaha upravit (tedy
zvětšit) impedanci vedení tak, aby se ideálně oba odpory uplatňovaly
stejně. Protože pak bude útlum nejnižší. Vkládáním indukčností impedanci
zvětšíme, ale vedení rozdělíme na dílčí úseky, které se budou chovat
jako dolní propust. Pod jejím mezním kmitočtem se bude pupinací útlum
zmenšovat, nad ním prudce poroste. Takže pokud přes ten kabel chceme jen
telefonovat, dá se pupinace napočítat na mezní kmitočet 3,6 KHz a z toho
vyjde, že je potřeba jen pár cívek a dost daleko od sebe. Uvědomte si,
že tohle se vymýšlelo v době, kdy jediné možné zesilovače byly
elektronkové a byla snaha se obejít bez nich. Jediný datový přenos byl
tehdy dálnopis 50 Bd a tomu nevadilo snad už vůbec nic.
Anděl