[OT] Docela pekne elektricke auticko
Pavel Hudecek
edizon na seznam.cz
Sobota Listopad 3 15:29:52 CET 2012
Když jsem kdysi počítal odpisové náklady na baterkami prošlou kWh, vycházelo
mi 2-5 Kč/kWh, přičemž nejméně bylo za použití skoro nejlevnějších Pb.
Ale:
Před nějakou dobou jsem jednal se zákazníkem (ředitel a.s.), který říká, že
denně spokojeně jezdí elektromobilem (statý VW CitiStormer s novou baterií o
kapacitě 20 kWh. Stačí na 90 % věcí po městě, mimo jede obyč autem. Firma
nevyrábí auta, zabývá se např. IT a záložními zdroji (kWh-MWh). No a od něj
jsem se dozvěděl o důležité vlastnosti LiYFePO4: Životnost závratně roste s
klesající průměrnou hloubkou vybití. Takže jestli má diskutované auto 60
kWh, budou jeho baterie běžně využívány dost pod 30 %, čímž by se dostaly na
horní konec roszahu, tedy asi 8-10k cyklů. To je při 333/rok 30 let. Reporty
uživatelů co jsou zatím k dispozici bývají kolem 110 % nominální kapacity po
500 cyklech za 2 roky.
Takže mějme baterii:
http://www.i4wifi.cz/lithium-battery-12v-90ah-wb-lp12v90ah-_d1873.html
Má cca 1 kWh a stojí 12360 Kč s DPH při koupi 1 ks. Při 10 kcyklech to je
odpis 1,23 Kč/kWh. Se sazbou D35d u PRE by v NT zaplatil 2,33 Kč, takže i s
baterkou to máme 3,56 Kč/kWh. Při spotřebě 0,1 (kontinuálně 50 km/h) , 0,2
(běžná jízda po městě), 0,3 (dálnice 120 km/h) se tak dostáváme na 0,36,
0,72 a 1,1 Kč/km (údaje, co si cca pamatuji z elektromobilu Škoda ze začátku
90. let - pickup, 1,6 t, žádnej odlehčenej ekonesmysl). Na 100 km tedy máme
36, 72, nebo 110 Kč, za což by moc benzínu nebylo. Dojezdy vycházejí 600,
300, 200.
Na 60 kWh by jich tam bylo 60 ks. Taková baterie by zvládla 30 kW trvale, 60
po souvislou dobu 30 min (s chlazením nejspíš trvale) a cca 500 kW do 10 s
max 1 za min. Asi by nebyl takový problém, dát tam motory, které zvládnou
30-60 kW trvale až dejme tomu 200-300 krátkodobě.
Cena by ovšem činila 741 kKč. Při 20 kWh je cena cca 250 kKč, parametry
nebudou tak super, ale budou pořád bohatě postačující pro městský provoz,
cena za km zůstane cca stejná, protože životnost klesne na 4-6 kcyklů, ale
spotřeba klesne díky ušetřeným 600 kg. Dále je otázka, o kolik se dá snížit
cena oproti tomuto výpočtu z tabulkové pro 1 ks.
Závěry:
- Elektromobil se vypatí, ale není pro každého. Vhodný je do většího města.
Nejlépe výhod využijí rodiny, které mají více aut, z čehož bude jedno
obyčejné. Pak stačí levnejší elektormobily s malou baterií, které velmi
levně odjezdí 90 % běžných cest a kdo chce jet dál, vezme si staré auto.
- S velkou kapacitou pak již tak velké omezení není, ale zázraky nečekat.
Investice je ohromná, ale může se vrátit, pokud se jezdí hodně a nebylo to
na úvěr. Když se na delší cesty do kufru hodí malá elektrocentrála, lze jet
"na doraz", bez rizika, že skončíte např. v 95 % plánované cesty, 10 km od
nejbližší zásuvky. Na druhou stranu, velká kapacita i bez agregátu dost
ubere místo v kufru.
- Na cestu k moři to není a dlouho nebude, ale stejně mi přijde lepší letět
letadlem a kochat se z výhledu do dáli, než se trmácet autem za výhledu
převážně jen na řepková pole a protihlukové bariéry.
- Velkou chybou výrobců je, že dělají ekokrámy, když by to mohl být
plnohodnotný automobil s klimatizací a vším komfortem. Běžná klimatizace pro
místnost, do které by se vešlo několik aut má příkon kolem 1 kW, takže něco
takového by dojezd zkrátilo jen o pár %. EM by navíc mohly nabízet i další
komfort, který běžná auta nemají, jako např. použití regulátoru k BLDC jako
zdroje 3x400V/63A 50 Hz, když vůz stojí. Super zejména v dodávce pro
stavební/montážní firmu.
- Politici velmi škodí ekologii i našim peněženkám, protože kdyby
liberalizovali taxíky (reálně to může dělat každej jouda se základkou a
řidičákem s platem 60 Kč/hod, kterej je teď dlouhodobě nezaměstnanej), cena
by klesala tak dlouho, až by se elektromobil stal zásadní konkurenční
výhodou. Pak by takxíky mohly zcela nahradit noční linky MHD, jejichž
zrušení by jen v Praze ušetřilo miliardy.
K dotazům:
1. Spalovací motor má víceméně přímou vazbu mezi dosažitelným momentem a
výkonem, elektromotor ji nemá. Kontinuální výkon tak lze mnohonásobně
krátkodobě překračovat, což velmi pomůže dynamice jízdy. EM s malým motorem
30/60/250 kW bude tedy živý jako benzíňák s 250 kW, ale trvalá max. rychlost
bude odpovídat benzíňáku s 30 kW (120-150 km/h), ale půl hodiny zvládne 60
(170 km/h).
K těm rychlostem a výkonům je v příloze malá rešerše. (kWh/km jsou max výkon
/ max rychlost)
2. (viz výše), ale na 30 let bych nespoléhal, na druhou stranu, 20 je dost
pravděpodobných. Jsou to baterie pro velké akumulátorovny a to nebude
investice na pár let.
PH
------------- další část ---------------
An embedded and charset-unspecified text was scrubbed...
Name: auta - vykony a rychlosti.txt
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20121103/bc76a898/attachment.txt>
Další informace o konferenci Hw-list