oblokova bezpecnost
Pavel Hudecek
edizon na seznam.cz
Čtvrtek Listopad 1 15:03:29 CET 2012
Pak to bude především chtít pojistku, která se pro takový účel hodí. Nebo to
udělat nějak jinak, třeba tam dát stykač pro DC a tím to vypnout.
Další možnost, pokud je to jeden ks, tak sehnat takový stykač a z jeho
kontaktů udělat držák na záměrně malou pojistku na 250 V~, která při
přerušení "zmizí" a zbytek proběhne stejně, jako kdyby se normálně rozepnul
původní stykač.
Obecně je s pojistkami na větší DC výkony problém. Ve starých tramvajích
byla taková litinová skříňka, vyložená azbestocementem, v ní 2 šrouby (něco
kolem M10) a na nich pojistkový drát. Pokud došlo ke zkratu, dvířka skříňky
odletěly neznámo kam. V novějších T3 je jako hlavní spínací prvek tzv.
linkový stykač, který má zároveň proudové rozpínací vinutí a měl by
rozepnout při 750 A. Je to velká šlupka, ale protože má řádné zhášení
(elektrodynamické vyhnání oblouku do zkášecí komory nezanedbatelných
rozměrů, přičemž oblouk může vyběhnout až ven pod vůz), nic dalšího se
neděje. V kabině řidiče je ovšem pojistková skříň, kde je kromě hromady
malých na 24 V i několik na 600 V (osvětlení, topení, napájení řízení), pod
ochranným plexisklem, jsou pískové, dlouhé kolem 20 cm. Občas nějaká tiše
odejde, ale slyšel jsem i o případech s tvrdým zkratem a pak šlo ven plexi a
plechová dvířka. Tomu všemu ovšem předchází ještě nadproudové ochrany v
měnírně, kde bývá nastaveno 3 kA. Problém s rozpínáním se tam dnes neřeší,
prostě se po průchodu nulou nezapnou tyristory v usměrňovači. Za časů
motorgenerátorů to bylo zajímavější, zhášecí komora z prvorepublikové
měnírny, co jsem viděl, měla asi 1x1 m.
Tip: Stálo by za pokus, dát 3-5 nožovek na 400V~ do série a zkusit, co
udělají při zkratu.
Hlavní bude ale zařídit, aby tak často neodcházela přepěťovka.
PH
From: "Hugo KOTTAS" <hugokottas na web.de>
ono se vlastne nejedna o isolaci vzduchem, ale o zhaseni jiz zapaleneho
oblouku.
Panove, mam zdroj 400V, pojistku do 500V (dlouhou a plnenou piskem)
supressor diodu 500V, MOS FEt 600V
a zatez. Pokud udelam na zatezi zkrat, tak ho MOS FET odpoji a na privodnich
vodicich se nakmita ca. 800V,
i kdyz je tam ta 500V dioda (ubytky na vedeni a.t.d.) Po nekolika zkratech
(test na zkratovou odolnost)
se asi "unavou materialu" prosvihne supressor, prerusi se pojistka.
V ty pojistce se zapali oblouk a pak to lita.
A me jde o to,jak udelat plosnak, jake soucastky (mechanicky), aby se oblouk
spolehlive uhasil sam.
Hledam na to nejakou literaturu, protoze nemuzu argumentovat tim. ze si to
nejakej Kottas takhle predstavuje.
Další informace o konferenci Hw-list