OT: Patentové šílenství

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Čtvrtek Květen 10 11:50:26 CEST 2012

Zdravím,
   vidím rudě a málem jsem tady rozmlátil chudák počítač, který za nic nemůže
a jen mi zobrazuje, co ve veliké a mocné Americe je skutečně možné...
   Představte si následující:
   - Existuje otevřený standard IP telefonie, který se jmenuje SIP.
   - Existuje řada organizací, firem, individuí atd., kteří k tomuto protokolu
     přispívají, rozvíjejí jej, doplňují o nové funkce a možnosti atd., to vše
     na veřejné bázi, prostřednictvím standardu obvyklého v IP světě - RFC.
   - A teď si představte, že existuje americká firma, jmenovitě Verizon, a její
     zaměstnanec - "vynálezce" (v originále "inventor"), jakýsi pan Cannon,
     který rovněž doplní tento protokol, a to o možnost předávat 2 parametry
     adresního údaje (čísla), jmenovitě tzv. "Nature Of Address" (NOA) a
     "Numbering Plan Indicator" (NPI) pomocí normálního mechanismu tagů v
     hlavičce protokolu SIP, ale na rozdíl od ostatních si toto si nechá
     PATENTOVAT. Viz http://www.patentgenius.com/patent/7492775.html
   Narazil jsem na to kvůli tomuto řetězci událostí:
   1) Spolupracující operátor od nás vyžadoval podporu tohoto způsobu předávání
adresačních údajů v protokolu SIP.
   2) Námi používaný systém, ústředna Asterisk, to nepodporuje.
   3) Při hledání příčiny, proč to není podporováno, jsem nalezl zmínku v jedné
diskuzi, že prý proto, že to je patentováno a tedy to v Open Source systému
zdarma být nemůže.
   4) Kolega díky této zmínce dohledal patřičný patent.
   Pro mne je to naprosto šokující. Nejde vůbec o nic objevného, protože:
   - Ony 2 parametry jsou naprosto běžné v jiných druzích signalizace (SS7,
     DSS1, H.323...)
   - Ony 2 parametry jsou v SIPu kódovány naprosto standardním způsobem, jak
     je v SIPu obvyklé (pomocí tagů noa=... a npi=...), tak jako se předávají
     desítky jiných parametrů.
   Takže se jedná jen o doplnění toho, co prostě v SIPu zatím nebylo, hlavně
proto, že SIP se stále vyvíjí a jednotlivé funkce a vlastnosti jsou do něj
doplňovány postupně. Ta myšlenka rozhodně nevykazuje žádný znak "objevnosti"
nebo "novosti", jde prostě o naprosto logický krok při vývoji protokolu, který
by musel dříve či později nastat, neboť tyto parametry jsou při spolupráci
s PSTN sítí potřeba.
   A teď: Co z toho vyplývá pro mne, coby vývojáře pracujícího pro jednoho
českého operátora ?
   - Mohu vzít zdrojáky Asterisku a tuto funkci tam prachsprostě dopsat ?
Modifikovaný kód bych nepublikoval, ale patch ano. Vystavuji se tím nějakému
nebezpečí ? Vzpomínám na případ kohosi (jméno si již nepamatuji, byl to Rus),
kdo zjistil, že "enkrypce" v nějakém dokumentačním formátu využívá funkce
rot13(), napsal na to jednoduchý dekryptor, a v momentě, kdy přiletěl do USA,
ho nic netušícího rovnou na letišti zatkli a zabásli.
   - Mohu takto upravenou verzi pustit do provozu a využívat pro spojení
s jinými operátory (včetně amerických) ?
   - Změní něco na věci, že místo tagů "noa" a "npi" použiju třeba tagy
"backora" a "pantofle" ? Neporuším tím již patent ? Samozřejmě je to k ničemu,
neboť tyto tagy nikdo jiný nerozpozná, ale mohl bych to např. používat ve
své vlastní síti nebo doporučit patch nějakým jiným operátorům, kteří rovněž
nemají tuto kosmickou patentovanou technologii oficiálně zakoupenou.

Zdraví Pavel