Re: LCR meter - konstrukce

Jiří Kučera fonolit na seznam.cz
Středa Květen 9 18:12:50 CEST 2012

Moznosti je cela rada, rozeberme dve zakladni.
1. Pouzijeme klasicke, LM317/LM337 a pokusime se snizit jejich vlastni sum respektive sum, ktery pres ne prochazi, zlepsime trochu presnost a souosost takoveho zdroje.
V priloze je jedno z moznych reseni, LM317 je pouzita jen jako vykonovy prvek a rizeni s referenci je realizovano externe. LM317 ridi chybovy zesilovac(TL07x), který porovnava napeti z vystupu zdroje s
napetim referencnim. Jako referenci jsem tam nakreslil TL431, ciste z cenovych duvodu a dostupnosti. Proud do vstupu TL07x je v cca 5pA cili lze TL431 doplnit RC filtrem a trochu snizit jeji vlastni sum.
zaporna cast s LM337 je navazana na kladnou, jinak je to to same.
Sum takto reseneho zdroje by mel byt minimalne o -20dB nizsi nez u klasicke zapojeni  zdroje s LM317.

Dalsi moznosti jak snizit sum je bud za takto reseny nebo klasicky reseny zdroj s LM317 doplnit neco so sum utlumi.
- klasika nejake velke L a bateri C, bude to velke a vysledek nejisty. U LM317 kupodivu ne vzdy plati, cim nizsi ESR C tim vice adidas
- muzeme pouzit neco cemu se rika kapacitni nasobic coz je vlastne dolni propust doplnena o tranzistor,kapacita pouziteho kondenzatoru se v nem nasobi zesilovacim cinitelem tranzistoru.
Pokud pouzijeme darlinkton, bude zesileni velke, ale i napetova ztrata se zvetsi, proto se spise hodi pouzit inverzni zapojeni (Sziklay), kdy ztrata na tranzistoru bude 0.8V - 0,9V
Zapojeni overene audio nadsenci je prikreslene v prave casti, autor tvrdi, ze zmerene tlumeni sumu v pasmu 20Hz - 20kHz je -50dB, podle simulace tlumeni vychazi mezi -25dB az 45dB v pasmu 10Hz - 100kHz
V kazdem pripade autor s timto a zdrojem LM317/337 realizoval audio predzesilovac se zmerenym sumem cca 300pV/Sqrt(Hz). V zapojeni byly odzkouseny ruzne C a jako nejlepsi se ukazaly bezne 100uF elektrolity.
http://www.uloz.to/xJQSGZh/schematic-prints-pdf

Tak zdroj bychom meli. Ted jeste schema toho zesilovaciho stupne at vime jak a co vlastne zesilujeme :-)

Jirka