NiCd baterie ... Re: Jak funguje digitalni elektromer?

Čtvrtek Květen 3 16:46:43 CEST 2012

Pokusím se odpovědět na víc věcí najednou. Já jsem sehnal tu baterku
levně, je už starší (možná 10 let) a má po výměně elektrolytu a po
naformování cca 80% kapacity - takže ještě dost dlouho vydrží. Nemám
24V, ale jen 12 (10 článků). Jsou to 3 bedny po 3 článkách + 1 článek
zvlášť. Jedna bedna má 55 kg. Takže tam budou dvě soustavy, 24V DC z
trafa, 12V zálohovaná baterkou a pokud těch 24V přiživovat z baterky (ze
soláru půjde elektrika do baterky), tak přes měnič. Světla 24V zálohuju
12V, což předřadníky u ledek přepne na snížený výkon.

Ohledně startování na lodi - záleží na startovacím proudu. I NiCd
baterky se dělají startovací, je to řada KPH. Dokonce když plzeňská
Škodovka dodávala trolejbusy někam do USA, měli tam specifický požadavek
- přejet s tím určitý úsek bez troleje. Jinak baterka tam je snad jen
pro osvětlení při výpadku elektriky. Proto pro ně dělal Ferak startovací
články KPH40, normálně se tak malá kapacita tehdy v řadě KPH nedělala.
Rozdíl mezi startovacími a osvětlovacími články je v tom, že startovací
mají tenčí pásky co je v nich zalisovaná aktivní hmota (kapsové
elektrody) a je jich tam víc - elektrody mají větší povrch. Při vybíjení
velkým proudem dochází k tomu, že se vybije jen povrch elektrod a
osvětlovací baterka s tlustou vrstvou hmoty má mnohem menší využitelnou
kapacitu. Pro krátkodobé zatížení dá i osvětlovací baterka 0,5 až 1C.

Životnost NiCd baterek se uvádí cca těch 1000 cyklů, jenže se jedná o
úplné cykly nabití/vybití. V trvale dobíjeném režimu a při částečných
cyklech těch 20 let vydrží. Pak je ale potřeba jednou za čas baterku
vybít a nabít, protože na elektrodách narůstají krystaly a snižuje se
aktivní plocha elektrod (v podstatě paměťový efekt). Dělat se to nemusí,
ale pak se musíte smířit s větším vnitřním odporem. Teď jsem dával pryč
baterku KPL24, s kterou svítím ve sklepě. Je z roku 1987 a ještě vloni
měla 50% kapacity a stačilo jí nabít 4x za rok. Teď jsou některé články
2 týdny po nabiti bez napětí. Životnost článků omezuje rozpouštění
železa. Děje se to jen při určitém napětí, mám dojem že při téměř
vybitém stavu. Pak zase při jiném napětí to železo přechází na jednu
elektrodu (na kterou, nevím), až jí otráví. Ale je to proces dost
dlouhodobý.

Výměna elektrolytu - dřív se říkalo jednou za 2 roky, pak se ten
interval prodlužoval - dělá se to až na základě změření karbonizace. Teď
co se na hladinu elektrolyru dává článkový olej, louh nechytá CO2 ze
vzduchu a měl by tam vydržet 10 let. Těch 10 let tvrdí servis, výrobce
říká že po celou dobu životnosti článku.
Anděl