A/D převodník paralelní - 10bitů

konfera na efton.sk konfera na efton.sk
Čtvrtek Březen 29 08:31:31 CEST 2012

> Opravdu potřebuji jen  "něco"
> co mi převede analogovou hodnotu
> ( polohu 10 ti otáčkového potencimetru ) v rozlišení alespon 10
> bitů
> na paralelní vstupy
> zařízení, které toho moc neumí.

Aha, tak este jeden debilny napad, skrsol v hlave pocas cesty do roboty.

Ak teda uloha neznie "previest analogovu hodnotu na paralelny
digitalny vstup", ale "ovladat zariadenie cez paralelny vstup
tocitkom", tak by som navrhol zahodit 10-otackovy pot a pouzit rotacny
enkoder. Ako elektronika potom vyjde 74xx74 na urcenie smeru (jeden
vystup na CLK a druhy na D) a niekolko 74x193 ako citace, da sa tak
vyskladat lubovolny rozsah. Na tlacitko (napriklad priamo na "tuk"
toho enkodera) sa da prehodit clock z najnizsieho citaca na o jedno
vyssi v kaskade, cim sa da robit "hrube/jemne" posuvanie. S pomerne
jednoduchou logikou (typu 74xx00) sa daju dorobit aj dorazy. Na
tlacitko sa da urobit jedna "predvolba" (napr. "stred") (s jednoduchou
diodovou logikou aj viac, ale to je uz asi uplne zbytocne). Ak sa to
cele urobi zo 74HC, tak to ma nulovu spotrebu a ak je treba si
"pamatat" polohu, cele sa to da zalohovat baterkou (s patricnou
opatrnostou pri tom prepojeni na vstupy daneho zariadenia).

Vsetko je to dostupne v drogeriach v DIL aj SMD, stoji to haliere a
nic netreba programovat. Myslim, ze ani kvalitny enkoder nebude drahsi
ako lubovolny 10-otackovy potenciometer.

Jediny problem co ma napada ze moze nastat je s "odchlpenim" vystupu z
menej kvalitneho enkodera; doporucil by som vhodne zvoleny RC clen a
jeden Schmitt 74xx14. No a samozrejme este je problem vtedy, ak
poviete, ze na tom potenciometri trvate z nejakych inych dovodov...

Myslim, ze je to riesenie, s ktorym by mohol byt spokojny aj druhy pan
kolega Jirka... ;-)

wek