Re: LCR meter - konstrukce

JB asrock70 na seznam.cz
Středa Březen 14 19:26:48 CET 2012

Pokud pod pojmem svod je myslen Rp tedy odpor paralelne k C (L), tedy dieletricke ztraty v C respektive jadru L tak to by nemel byt problem, pokud mate vektory napeti a proudu na DUT je to pak jiz jen otazka vypoctu a volby paralelniho nebo serioveho modelu merene soucastky.

Problem muze byt rozsah merenych hodnot.
HP vzor meri |Z|, R, X v rozsahu 1 mΩ to 100 MΩ

Pokud se podivame jen na snimani napeti na DUT

OSC--R100----DUT-----GND
           | ---> I

Osc - sin 10kHz 1Vrms
DUT - 1mOhm
V=10uV

DUT - 100Mohm
I   - 10nA

Pro snimani napeti musime najit zesilovac s sumem v radu <10nV/Sqrt(Hz) a Input Bias current v radu jednotek pA, ktery nebude mrvit sin na stovkach kHz.
Mozna neco jako http://www.analog.com/static/imported-files/data_sheets/ADA4627-1_4637-1.pdf

Problem, resitelny pokud se podari elegantne vyresit automaticky vyvazovany mustek.
Pripomenme http://www.uloziste.net/full/4f5f7ae7acac0/LCR.jpg

Na prostrednim obr je jeho reseni s OZ , kdy OZ se snazi na svem vystupu nastavit takove napati, aby Ir=Vr/Rr, tedy v bode Lc vznikla virtulani zem s 0 napetim.
To se snadno rekne, ale ne tak snadno dosahne, jelikoz potrebuje rychly, nizkosumovy OZ opet s minimalnim proudem do vstupu.
Proto vsechny amaterske konstrukce konci na max 10kHz a jelikoz ani pri teto f se jim moc nedari, meri napeti na DUT "dvou bodobe" pomoci pristrojoveho zesilovace.

Profici na to zpravidla jsou od lesa viz prvni obrazek. Tedy v bode Lc je detektor, ktery meri napeti v tomto bode a ridi druhy oscilator OSC2 tak, aby z nej generovany signal byl opacny k tomu z Osc1 a vzajemne se "pozraly"
Kouzelne by bylo a za uvahu by stalo zda by se v roli OSC2 nedala pouzit druha DDS identicka s 1?

Receno jinak fundamentalni otazka cele konstrulce je

- lze najit sezilovac, ktery by umoznil konstrukci Auto Balancing bridge tak, aby v bode LC byla skoro idealni virtualni 0V  i pri f 100kHz?
- pokud ne jit cestou konstrukce dvou pristrojovych zesilovacu , jeden merici napeti na DUT, druhy na Rr?
- pak je zde reseni sdruhou DDS, kde by byl nejspise hlavni problem v rizeni amplitudy ?

Prvni dve reseni si nasledne vyzadaji rychly merici ADC v radu MSPS
U reseni s dvemi DDS by mel stacit nejaky lenoch, protoze faze signalu bude znama z digitalnich casti DDS, tedy doufam, moc jsem o tom nepremyslel, jen me to napadlo pri psani tothoto emailu.

To jsme zatim nenakousli problematiku vlivu svodu k DUT a jine. V kazdem pripade je nutne pocitat s ctyr terminalovym koax pripojenim (petibodove) a pokud by melo jit o skutecne mereni v rozsahu 1 mΩ to 100 MΩ nejspise by bylo nuten sahnout po tom cemu se rika Four-terminal pair configuration

pro vysvetleni obrazky http://www.uloziste.net/full/4f60dfbb42dc6/4-5.jpg

JB