Re: Re: fázovací článek 90 stupňů pro kvadraturní VFO KV přijímače

Vojtěch Bubník bubnikv na seznam.cz
Úterý Březen 13 21:38:11 CET 2012

> ano ano, presne takto to funguje len v teorii :-)

Jojo, rozdíl mezi teorií a praxí je podle mých zkušeností v míře. Pouze s rovnicema v hlavě člověk těžko odhadne, který jev převáží, jak jeden jev ovlivňuje druhý atd. Vhled získá zkušeností.

> [...]
> Bohuzial ma signalova cesta omnoho viac zdrojov chyb ako nevyvazenu
> fazu. Tie najzakladnejsie su ze I a Q signaly mozu mat jednosmerny
> offset a urcite budu mat rozdielnu aplitudu. K tomu si tiez mozete
> postavit matematicky model, velmi zlozitym sposobom najst parametre
> sustavy a skusit vypocitat korekciu. Inymi slovami idealny I-Q diagram
> je kruznica sediaca v strede suradnicovej sustavy. V realnom svete
> dostanete elipsu s posunutym stredom a este k tomu aj pootocenu.
> V tom momente si poviete ze radsej postavite poriadny hybrid :-)

Máte pravdu v tom, že v obecném případě je neznámých ke korekci spoustu. Moje úloha se dá ale docela významně zjednodušit:

Nezajímá mě stejnosměrná složka, odpadají tedy dva parametry ke korekci (DC offset I a Q složky). Vzhledem k tomu, že rádio je lineární, DC složku mohu odfiltrovat před či po korekci ampitudy a fáze.

Předpokládám stejný průběh amplitudy a fáze v I a Q kanálu, až na multiplikativní konstantu - od VF filtru přez směšovač, skrz audio cestu až po AD převodník. Ono to tak úplně nebude, ale zjednodušení si mohu dovolit. S tímhle zjednodušením lze obvykle dosáhnout potlačení opačného postranního pásma -45dB, v úzkém audio pásmu (300-600Hz pro poslech morseovky) i víc.

Takže mi zbývá korekce amplitudy a fáze, což jsou dva parametry. Kalibrace se dělá následně. Řekněme v radioamatérském pásmu 40 metrů mě zajímá úzké pásmo od 7.000 do 7.100MHz. Takže k rádiu připojím relativně silný generátor naladěný na 7MHz, rádio naladím tak, aby generátor byl uprostřed audio pásma v opačném (potlačeném) postranním pásmu a laboruju s dvěma konstantami pro korekci amplitudy a fáze, abych dosáhl nejvyššího potlačení signálu generátoru. To samé udělám na kmitočtu 7.100MHz. Pak v rádiu budu ty dvě korekční konstanty s kmitočtem lineárně interpolovat.

Samozřejmě by bylo možné korigovat různou amplitudovou a fázovou charakteristiku I a Q audio složek v závislosti na audio kmitočtu, ale to už padá do kategorie "to nikdo nenastaví", tedy pro stavebnice nevhodné.

Já to odzkouším a uvidím. Je to test, který se dá udělat skoro s "cejchovaným šroubovákem". Mám objednané stavebnice generátoru se Si570
http://www.cliftonlaboratories.com/si570_kit_from_k5bcq.htm

Tady se to dá koupit. Za $40 je to za hubičku. Ještě mají přepínané atenuátory. Víc na svoje laborování naštěstí nepotřebuju, I a Q audio složky a jejich spektra si pohodlně změřím na počítači s dynamickým rozsahem aspoň 80dB.
http://www.qsl.net/k5bcq/Kits/Kits.html

Vojta Bubník