Re: Re: fázovací článek 90 stupňů pro kvadraturní VFO KV přijímače

Vojtěch Bubník bubnikv na seznam.cz
Úterý Březen 13 16:13:01 CET 2012

Zatím je to tušení proti tušení :-) Moc argumentů nepadlo.

Pokud úhel mezi dvěma vektory je známý, konstantní a není 0 či 180 stupňů, potom lze přičtením či odečtením jedné složky od druhé dosáhnout pravého úhlu mezi vektory. Na tom se určitě shodneme.

Na čem se nemusíme úplne shodnout je, jaký efekt to bude mít na funkci rádia. Takže počítejme:

Nazývejme složky audio signálu nasměšované do základního pásma jako I a Q, mezi I a Q složkami je známý úhel (90 - 22) = 68 stupňů. Od Q složky se odečte sin(22o) * I = 0.37 * I. Zbývá dorovnat amplitudu složky Q vynásobením 1/cos(22o) = 1.08, čímž jsme dosáhli otočení vektoru Q o dodatečných 22 stupňů od vektoru I.

Jaký efekt bude mít tato korekce na řekněme přesnost fázového rozdílu složek I a Q, či na šum či dynamický rozsah složky Q? Já vidím zvýšení šumu o 0.7dB vzniklé korekcí amplitudy složky Q.

Jak se projeví odečtení 0.37 I od Q? Na to jsem krátký.

Vojta Bubník