Jeste patecni OT: Fotony, hmotnost, gravitace, vzajemna interakce

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Pátek Červen 29 21:40:37 CEST 2012

Zdravím,
 vpisováno.
> [...]
> extrém, který je kauzálně jednoznačný. Např. položit otázku, zda můžeme
> urychlováním objektu z něj vytvořit černou díru. Nebo, zda ji může vytvořit
> svazek světla.
>
> No a odpověď je ta, že nemůže, protože relativistická složka hmotnosti je v
> různých soustavách různá, takže kdyby pro jednoho pozorovatele z
> urychleného komára vznikla černá díra a v ní nevratně končily dejme tomu
> okolo letící mouchy, pro jiného pozorovatele by z něj ČD nevznikla a mouchy
> by kolem něj libovolně blízko beztrestně prolétávaly.

Safra. To je pravda a to mne nenapadlo.

> [...]
> materializuje část jejich kinetické energie, tedy se změní na klidovou. No
> a na tom už se všichni možní pozorovatelé shodnou.
>
> Fotony spolu neinteragují, tedy se jejich dráhy můžou křížit, aniž by se s
> nimi cokoli stalo. Sice můžou interferovat, takže se ovlivní
> pravděpodobnost detekce v nějakých místech, ale nedochází k předání
> energie. Tzn. protnou-li se dva paprsky, budeme sice v místech, kde jsou
> detekovatelné oba zároveň, pozorovat interferenční jevy, ale když měřáky
> dáme dál, do míst, kde zas můžeme detekovat buď jeden, nebo druhý, tak

A tady už mi to není úplně jasné.
Vracím se ke známému jevu ohybu světla kolem hmotných objektů (hvězdy). Ten je
přeci prokázaný. A stále platí, že gravitační síla se může uplatnit jen mezi
objekty s nenulovou hmotností - takže tedy přestože ten paprsek má jen
relativistickou hmotnost a ve své vlastní vztažné soustavě hmotnost nemá,
v soustavě hmotného objektu se jeví, že ji má a ten je tedy schopen svazek
vychýlit.
  OK, tedy můj myšlenkový pokus se skoro paralelními svazky je chybný, tam jsou
skutečně vztažné soustavy jednotlivých "bunchů" velmi blízké a mezi nimi nebude
žádná hmotnost viditelná a tedy se ovlivňovat nebudou.
  Udélejme to tedy jako v LHC, pusťme naopak 2 svazky proti sobě. Ve vztažné
soustavě každého svazku bude druhý svazek pochopitelně mít v=c, protože dál už
to nejde, ale bude mít určitě relativistickou hmotnost, a to vyšší než
v případě vztažné soustavy relativně vůči svazku "stojící", tj. např. hvězdy.
A teď tedy prosím o vysvětlení, jak ten svazek "pozná", že gravitace
procházející z protiběžného svazku je "jiná", než např. z opravdového hmotného
objektu, a nebude tou gravitací ovlivněn ?

> A je to právě proto, že jejich hmotnost/energie je čistě relativistická.
> Když posvítím zeleným laserem na oblohu a rovnoběžně s mím vyletí raketa
> rychlostí 99,9999 %c, tak když kosmonaut vystrčí do paprsku bílou štangli,
> neuvidí zelené světlo 555 nm s energií fotonů 2,23 eV, ale VKV 555 mm,
> které má 2,23 ueV, tedy milionkrát menší energii.

Tohle je zcela jasné, jde o mezní případ Dopplerova jevu. A taky chápu, že
pokud raketa poletí směrem opačným, tak ze zeleného laseru bude nějaká gama
nebo něco podobného a bílou štangli jí velmi rychle ustřelí :-).

> Extrémním případem je pak "interakce" mezi fotony. Prootže oba letí přesně
> c, z pohledu každého z nich ostatní neexistují, resp. mají nulovou
> energii/hmotnost.

Ano, ale to tedy platilo pro rovnoběžně letící fotony. Pro fotony protiběžné
už by to předpokládám platit nemělo ? Nebo je problém v čase ? Že ty fotony
na sebe mohou působit tak extrémně krátkou dobu, že prostě to gravitační
pole, které má možná taky nějakou konečnou rychlost šíření (nejspíš taky c ?),
než "doletí" od jednoho fotonu ke druhému, ten už je dávno pryč ?

Na druhou stranu, také jsem slyšel o tom, co psal Jakub, že ten český laser má
"vařit hmotu z vakua" a to by pak bylo dle tohoto principu zhola nemožné ? Nebo
to vakuum se bude "rozkládat" již pouhou přítomností té energie, aniž ty fotony
budou muset kolidovat ?

Zdraví Pavel