Jeste patecni OT: Fotony, hmotnost, gravitace, vzajemna interakce

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Pátek Červen 29 17:33:40 CEST 2012

Zdravím,
  dnes jsem se zamyslel nad zde uvedenou, avšak již ze školy mi známou poučkou,
že fotony neinterreagují, což my ve škole brali jako větu "Světlo se prostorem
šíří nezávisle na tom, zda se jím šíří nějaké jiné světlo".
  Zahloubal jsem se nad tím a uvědomuji si, že pár věcí mi není jasných,
přiznám se, že jsem nad nimi dosud neuvažoval a školské poučky se mi již
nedostává :-).
  Tak třeba. Ze školy si pamatuji, že foton nemá klidovou hmotnost, ale jen
relativistickou dle Einsteinova vztahu. Ovšem má-li hmotnost, vytváří kolem
sebe gravitační pole ? Každý hmotný objekt by přeci měl vytvářet gravitaci,
konec konců na světlo má gravitace vliv (viz ohyb světla o vesmírná tělesa),
což může mít jedině tehdy, když samo světlo gravitaci má, že ?
  Takže mi není jasná ta poučka, jak to, že se světla (fotony) neovlivňují -
pokud 2 částice mají gravitaci a poletí hodně blízko sebe po alespoň určitou
dobu (tj. jejich dráhy by měly být skoro paralelní), měly by se navzájem
ovlivnit - alespoň vychýlit ve svých drahách, ne ? A to už je interakce!
  Pak mne napadl zatím jen myšlenkový experiment - vzít opravdu výkonné lasery
- nejspíše gasery (Gama lasery), vzít jich opravdu hodně, třeba milióny,
všechny pořádně nabudit a vystřelit vše do jednoho bodu, ale tak, aby prolnutí
svazků bylo hodně daleko, aby ty svazky byly "skoro rovnoběžné". Tím by se
docílilo, že fotony budou prolétat poměrně dlouho těsně vedle sebe. Pokud by
byla celková energie v tomto bodě vyjádřitelná ekvivalentní hmotností např.
v řádu gramů, a přitom by svazky měly v "collision point" průměr v řádu např.
nanometrů (nezapomínejte, je to myšlenkový experiment), ta gravitace přeci
musí něco způsobit (když na to bude dosti času). To ani v tomto případě nedojde
k žádné interakci ? Je to fyzikálně jednoznačně dokázané, nebo se to jen soudí
z dosavadního pozorovaného chování světla ? Já bych intuitivně čekal, že to
ty fotony začne cpát k sobě a tím je to donutí se spojit a vyzářit v nějaké
jiné formě hmoty/energie... Nedovedu si představit, že by ani v tomto případě
na sebe neměly ty fotony vůbec žádný vliv...
  Zdraví Pavel