Pasnove a krystalove filtry?

Cihak na dkv.cst.cd.cz Cihak na dkv.cst.cd.cz
Středa Červen 27 13:29:56 CEST 2012

No, já to dnes ladím pomocí VNA (VNWA - http://www.sdr-kits.net/VNWA/VNWA_Description.html ).

Krok 1) Hrubé naladění propustné charakteristiky:
Obvykle už je tam po zapnutí nějaký hrb vidět takže jsou vidět jeho změny při ladění. No a pak už jen ladím až se dostanu na charakteristiku S21 kterou mi namaloval simulační program :-). Ladění jednotlivých obvodů se ovlivňuje takže je potřeba se vracet a jemně dolaďovat optimální tvar celé křivky.

Krok 2) Jemné naladění na odrazy:
Když  jsem se dostal zhruba na očekávanou charakteristiku je nutné filtr otimalizovat doladěním na minimální odrazy (S11 a S22). To je jemná práce kterou lze z filtru vyždímat podstatně víc než jen při ladění na propustnou charakteristiku. Práce spočívá především v úpravě vstupní a výstupní vazby pro optimální přizpůsobení a jemné doladění filtru s ohledem na minimální odrazy. Na charakteristice S21 při tom vidíte jen minimální změny ale můžete tak podstatně snížit útlum filtru a zlepšit přizpůsobení okolí.

Dokud jsem neměl VNA (ale jen wobler) tak jsem krok 2 neřešil a taky to nějak fungovalo. Ale dnes říkám, že krok 2 je NEZBYTNÝ :-))). Kdysi jsem četl postupy jak postupně přidávat obvody a ladit filtr postupně. To v té době mělo opodstatnění kvůli malé dynamice používaných VF sond. Dnes to ale není potřeba - vždy alespoň něco co reaguje na ladění vidím. Ale jsem jen amatér - třeba to profíci umí lépe :-). Je dobré mít představu co by která změna měla udělat a pokud se to chová jinak hledat chybu.

Nejlepší je prostě nějaký jednoduchý (dvouobvodový a pak tří nebo čtyřobvodový) filtr postavit a vše si to na něm vyzkoušet. Za první hodinu práce na wobleru jsem se naučil více než za týdny proležené v knížkách. Druhý skok pro mě znamenalo přečtení knížky která se jmenuje tuším Kmitočtové filtry (nebo tak nějak - nemůžu si přesně vzpomenout - můžu se podívat v pátek doma). Je to taková tlustá bichle, stála asi 700kč, ale nelituji ani koruny. Je to skvělá knížka. A třetí skok nastal nedávno když jsem získal VNA a zjistil jsem jaký vliv má to přizpůsobení.

	Martin.