RE: GPS normál, bylo GPS moduly Aar Logic

Cihak na dkv.cst.cd.cz Cihak na dkv.cst.cd.cz
Středa Červen 20 07:29:40 CEST 2012

Dík za vyjádření. V podstatě jste mi potvrdil můj pocit že jsem udělal chybu při výběru OCXO.

Ta bakalářská práce je jen velmi volný překlad původní dokumentace a pan Lomecký se (podobně jako já) širokým obloukem vyhnul popisu funkce dlouhodobého průměrování. Kompletní popis je na www autora - tedy VE2ZAZ. Odkaz je hned na začátku mého popisu. Celá ta legrace po zavěšení dlohodobě průměruje a je vidět jak se kmitočet postupně spřesňuje. Po dni provozu jsem se dostal na přesnost 1,2x10-9. Po cca 3 hodinách to ukazuje nějakých 5x10-9. Odhaduji, že použitím lepšího OCXO by to bylo lepší ale mě dosažené výsledky celkem stačí takže už to tak nechám. Pokud bych to někdy stavěl znova udělal bych to obvodově úplně jinak. Abych na to ale přišel musel jsem to nejprve postavit tak jak to autor popsal.

	Martin.

-----Original Message-----
From: hw-list-bounces na list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Pavel Kořenský
Sent: Tuesday, June 19, 2012 9:52 PM
To: 'HW-news'
Subject: RE: GPS normál, bylo GPS moduly Aar Logic

Zdravím,

Díky pracovnímu i jinému vytížení jsem si všiml téhle debaty až dneska. Měl
bych k tomu jen pár drobností čistě z praxe, protože jsem těch GPSkou
řízených kmitočtových normálů v minulosti už pár postavil. První tuším někdy
koncem 90. let, kdy ještě na GPS byla zapojená SA a tyhle mašinky stavělo
jen pár nadšenců inspirovaných původním článkem Brookse Sherry (jeho schéma
PLL je uvedené na konci té práce). Omezím se v prvním nástřelu jen několik
základních poznámek.

1. Ta konstrukce z té bakalářské práce je poněkud problematická. Pokud se
totiž bude do nastavení dobře stabilisovaného oscilátoru "šťouchat" každých
16 sekund krátkodobě nestabilním signálem 1PPS z GPS přijímače pochybné
konstrukce, nemůže to mít dobré výsledky.

2. Nejsem si zcela jist, zda autor té práce pochopil základní pointu celého
původního nápadu (použití GPS signálu k pacifikaci oscilátoru). Ono jde o
to, že krátkodobě stabilní hodiny (OCXO) které jsou nestabilní v delším
časovém intervalu (kolísání teploty okolí, stárnutí krystalu apod.)
usměrňujeme signálem, který je sice krátkodobě nestabilní (což 1PPS signál
většiny GPS přijímačů je, krom Motorola OnCore UT+ mají ty GPS jitter toho
1PPS pulsu 50 i víc nanosekund), ale dlouhodobě je extrémně stabilní.

3. Použít popsané zařízení pro nějaké zásahy do funkčního rubidiového
standardu je čirý nesmysl, který lze snadno odvodit z bodů 1. a 2.

4. Pokud máme dosáhnout přesnost kolem 1x10^-12 a podobně, což je pro dobře
navržené normály tohoto druhu celkem běžné, je potřeba mechanickou
konstrukci pojmout zcela jinak (zejména promyšlená tepelná isolace toho
OCXO) a použít pro řízení toho oscilátoru kombinaci PLL a PID regulátoru s
reakční dobou řádově dny, ideálně týdny (pokud se nám povede dobře tepelně
isolovat OCXO nebo zajistit instalaci celého normálu v teplotně
stabilisovaném prostředí).

5. Existuje jen pár OCXO oscilátorů, které se hodí do kmitočtových normálů.
Vesměs jde o ty, na kterých se píše Hewlett-Packard či Agilent a které jsou
občas k mání na E-Bay a rozhodně nejsou dvakrát laciné.

Zdraví PavelK