Bezpe?n? vzd?lenost od mobilu - Re: Laser je skodlivy - Re: OT Hadanka na vikend

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Úterý Červen 12 23:26:06 CEST 2012

Ano, část této historie je celkem vtipně popsána v knížce Fr. Běhounka "Atom
děsí svět" z r. 1947. Obecně si myslím, že vývoj podobných věcí připomíná
klasické reakce na jednotkový skok, kdy následují tlumené kmity, kterými se
nakonec dopracujeme k rozumnému kompromisu.

Aby to bylo zajímavější, tak u mobilů do toho vstupuje i ekonomika, morálka
a další netechnické vlivy. Výsledný kompromis se např. musí vyrovnat s tím,
že mobily mohou nejen škodit, ale i včas zavolat záchranku a tím zachránit
život. Zpřísnění norem tak může vlastně nepřímo zabíjet tím, že některé
životy, které by s benevolentnějšími normami byly zachráněny, skončí
tragicky kvůli horší cenové dostupnosti, nebo pokrytí signálem.

Vzpomněl jsem si ještě na jeden hezký příkald: Kdysi se o plánech na použití
parního vlaku soudobí znalci nechali slyšet, že rychlá jízda lidem roztrhá
plíce, či že se udusí podtlakem. To se ukázalo jako zcestné. Pak přišly na
řadu automobily a s růstem jejich počtu i výkonů se začaly vytvářet
rychlostní limity. Dlouho např. paltilo 60 ve městě, než se zjistilo, že
mezi 50 a 60 se změní poměr zabitých/přeživšich chodců při srážce z asi 30
na 70 %. No a časem se to třeba zase zvedne na 55, protože 50 je pro řidiče
k vzteku a otázka je, zda počet infarktů řidičů mezi 50 a 55 nepřevyšuje
počet zachráněných chodců:-)

Velmi hezké čtení ohledně různých limitů je slavný Lomborgův "Skeptický
ekolog". Např. na str. 382 je tabulka, kde jsou vedle sebe různé věci, které
zvyšují riziko úmrtí o 1 ppm. Jsou tam vedle sebe třeba:
konzumace 0,5 l vína
jízda na kole 16 km
vykouření 1,4 cigarety
roční konzumace pitné vody v Miami
pobyt do 30 km od jaderné elektrárny po dobu 150 let
3 hodiny v uhelném dole

PH

From: "balu na home" <daniel.valuch na orange.fr>
to iste je u noriem pre ionizujuce ziarenie. Tam sa zase islo opacnym
smerom a davky sa postupne znizili. Kedysi sa ludia rentgenovali na
prednaskach a cistili si zuby radioaktivnou pastou, ked sa casom
poznanie vyvinulo davky sa patricne znizili.
U elektromagnetickeho ziarenia je to podobne, ked sa preukazalo ze normy
su velmi prisne tak sa trochu uvolnili.
Chvilu som rozmyslal ci to spocitam, ale presne ako pise Pavel je to
strata casu.