Prepetovka, vas nazor ?

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Úterý Červenec 24 21:25:47 CEST 2012

To je ovšem nedorozumění:-)

Já samozřejmě netvrdil, že máte na střeše spojit PE s hromosvodem, ale právě
naopak. Moderní koncepce ochrany vypadá ve zkratce tak, že:

1. Chráněný stožár je v ochranném prostoru hromosvodu
2. Hromosvod JE náležitě uzemněn
3. Chráněný stožár NENÍ spojen s hromosvodem, naopak je zajištěna bezpečná
vzdálenost od hromosvodu i všech vodivých částí s ním spojených.
4. Aby se zamezilo poškození elektroniky kapacitně přeneseným proudem,
stožár JE spojen s PE.
5. Aby se zamezilo vzniku značného rozdílu mezi různými vodiči jdoucími do
baráku při úderu blesku, je u paty domu spojena hromosvodná soustava se
spojením vnitřního PE-N a vnějšího PEN a ve stejném místě je i přepěťová
ochrana, která omezí i rozdíl oproti L. Tato musí být ale patřičně
dimenzována (typ 1), není zrovna levná (běžně 15+ kKč na 3f) a protože je v
neměřené části, je nutno si to nechat schválit dodavatelem elektřiny.
6. Uvnitř ochrana typ 2 (nebo již v bodě 5 použita kombinovaná)
7. U elektroniky, do které vedou různé dlouhé dráty ochrana typ 3.

Pokud je vše správně provedeno, po úderu blesku se nejspíš jen resetne PC.

PH

From: "nesvacil na posys.cz" <nesvacil na posys.eu>
Ono to chce konkrétně antény u Wifi jsou propojeny se stožárem přes svou
vlastní kostru(stínění koaxu), všechny zařízení jsou také jen pod střechou.
Stožár je propojen svodem do země (u mě s bleskosvodem, tak to bylo dříve
dle norem).
Propojit PE přímo se stožárem je rozdělit energii blesku mezi vnitřní vedení
230V v domě a bleskosvod(či vedení stožáru), to já nevidím ideální. Pokud se
blesk do zařízení dostane, tak ať se přes kostru antény vrátí přes stožár do
země a to co se
neodvede, tak ať jde do 230V(PE) přes bleskojistky v přepěťovce, atp. .
Zařízení nemá jiný svod do budovy kromě optiky či 230V. Neboli, že by to
proniklo někam jinam, to ne, jen přes 230V. Kde systém napojení 230V je přes
všechny zásuvky a půda
naposledy čili projde přes vše, to bych chtěl taky změnit přímo přívodem do
230V do rozvaděče. Nicméně spousta baráčků to má takto a propojit právě PE
přímo se stožárem je to, že si udělám krásně svod části energie blesku přes
všechny zařízení v
domě, tak to možná bude i u většiny dalších čtenářů.
Mimochodem vidím ideální pokud má někdo zařízení pod střechou tak použít
bleskojistky např na TP Ethernety, když nemají optiku. Tím by se mělo snížit
riziko průchodu blesku do rozvodu Ethernetu, podobné to asi bude i u jiných
zařízení.

  Jestli se na to dívám dobře po elektrické stránce,

Proč rozdělovat úder blesku např. těch 20-200kA na 50% a 50% tj. 50%
bleskosvod(či svod stožáru, kam bouchne bratříček nebo přímo) a 50% PE ?
Tomu nerozumím. Možná to nebude odpory vedení bleskosvodu/stožáruru a PE
50:50 nicméně to v velké energii je
jedno.
Dívám se na to tak, že odvésti přes bleskosvod či stožár přímo do země a
teprve co přeskočí do zařízení nechť jde do PE - 230V. Např. u těch wifi
zařízení je koax propojen se stožárem na druhé straně je napaječ 230V/12V
tj. zbytek projde přes
zařízení a napaječ do 230V, nicméně by to měl být zbytek a ne přímo velký
podíl. Další wifi jako canopy se dělá do paraboly přímo zařízení s RJ45, tam
se tvrdí, že samotná parabola zastíní to zařízení, nicméně i tam bych řekl,
že bratříček blesku
projde do RJ45 a ten zbytek bych odvedl až do PE rozvodu.

Tohle je jen můj názor, pokud mě nasměrujete na správnou - jinou cestu, tak
budu jedině rád. Ještě jedno důležité zařízení pod střechou ať klidně
nepřežijí, ale ať se to nešíří dál či pouze minimum jde dál. Také zařízení
pod střechou jsou nejkratší
svou cestou propojeny se stožárem a zemí, nevidím důvod dělat si vlastně
svod do PE.

Jirka