antena na FM radio - vertikal

Neděle Červenec 8 12:28:02 CEST 2012

Dobrý den,
řeším takový problém. Budou mi na střechu dávat hromosvod a stožár na
anténu.Na stožáru budu mít mimo TV antény dva kruhové dipóly pod sebou
pro rádio. Jenže spousta soukromých rádií má vertikální polarizaci (mimo
jiné mé oblíbené country rádio). Uvažuju, jestli by bylo možné jako
anténu využít celý stožár. Jeho pata bude na podlaze půdy a není problém
tam natahat lambda/4 radiály. Jeden dlouhý radiál je tam už teď, drát
pro uzemění stožáru. Délka stožáru je 3m, což je zrovna na cca 100MHz
zrovna mimo rezonanci  (3/4 lambda je 2,5m a 5/4 je 4,2m) ale něco by z
toho lézt mělo. Otázka je s jakou impedancí, jak to případně bez
měřících přístrojů jen podle rádia trochu doladit a jak signál z toho
stožáru dostat do kabelu? Napadlo mě na stožár a na svody antén které z
něj vedou, navléknout dole velký feritový kroužek. Jeden takový mám, jen
neznám jeho parametry :-( Stínění koaxu připojit pod něj, živý konec nad
něj. Případně nevím jestli by v principu fungovalo protáhnout drát
vnitřkem stožáru a připojit ho na vrchu? Pokud by to šlo, předpokládám
že musím dodržet impedanci (poměr průměru trubky a středního vodiče) a
ještě zajistit jeho vedení prostředkem. Šlo by prostředkem natáhnout
koax a nahoře připojit jen živý konec?

Anděl