Ujíždějící TCXO

OK1UGA ok1uga na volny.cz
Pátek Červenec 6 22:37:11 CEST 2012

Zdravím a mám opět dotaz z VF techniky. Týká se toho kmitočtového
normálu 12MHz který jsem vestavěl do svého čítače. Jako zdroj kmitočtu
hodin mi umožňuje využít buď GPS normál nebo interní TCXO 24MHz jehož
signál vydělím 2 abych dostal hodinový kmitočet pro čítač. Předpokládám,
že toto TCXO budu využívat pro běžná měření když zapnu čítač a chci
rychle měřit. Obvykle nepotřebuji přesnost GPS normálu.

A teď k mému problému. Použil jsem TCXO VT1110 -
http://www.linearcomponents.com/files/VT1110.pdf . Po zapnutí (a vyčkání
cca 1 hod.) jsem chtěl nastavil kmitočet oscilátoru tak, že jsem přivedl
na vstup čítače 10MHz z GPS normálu a nastavil jsem kmitočet na 10 000
003 - nastavení je poměrně hrubé a nepodařilo se mi nastavit přesné
číslo na konci. Během prvního dne ale kmitočet ujel pod 10MHz. Proto
jsem kmitočet znovu nastavil mírně nad 10MHz ale v průběhu posledních
5ti dnů oscilátor postupně ujel na dnešních 9 999 995 MHz. Ujíždění bylo
poměrně rychlé první den (cca 5Hz) a s postupem času se zpomaluje.
Zpočátku jsem se domníval, že to to způsobeno změnou teploty. Když jsem
to poprvé zapnul měl jsem tu 29°C a teplota postupně klesala až na 23°C
někdy ve středu. Pak ale teplota zase stoupala a kmitočet dále vytrvale
klesal, Takže teplotou to asi nebude. Zdá se, že poslední den se to už
moc nehýbe. Ale od včera do dnes jsme tu měli skoro 24 hodin výpadek
proudu, takže pozorování bylo přerušeno. Po zapnutí (a zahřátí na
provozní teplotu) ale byl na čítači opět kmitočet 9 999 995,2. Jak se tu
dnes zvedala teplota asi o 3° pozoroval jsem i zvednutí kmitočtu o cca
0,5Hz. To už přičítám teplotní závislosti oscilátoru. Ještě dodám, že
ladící vstup oscilátoru je pověšen na napětí 2,5V z TL431. Původně jsem
uvažoval i o ujíždění tohoto napětí s teplotou. Ale jak je vidět na
teplotě to zřejmě nezáleží. A navíc u TL431 se uvádí přesnost napětí
maximálně 50ppm. To by nemělo takovou změnu způsobit. Oscilátor se ladí
napětím od 1 do 4V a přeladění je +- 5ppm.

A moje otázka. Je takové chování nového krystalového oscilátoru normální
? V průběhu asi 5ti dnů ujel o nějakých 10Hz a ten posuv se postupně
zpomaloval až se teď možná už zastavil. Dřív bych si takového posuvu ani
nevšiml případně bych ho přičítal oscilátoru v čítači. Teď ale jsem tak
přesného měření schopen a toto mě zarazilo. Nikdy jsem o takovém chování
neslyšel. Vím že krystalové oscilátory stárnou a postupně jedou. Ale
domníval jsem se, že se jedná o změny v řádech měsíců a let a ne v
řádech hodin.

     Martin.