RE: MX- 5xx stavime indukcni pajecku

j.Krajinka na seznam.cz j.Krajinka na seznam.cz
Pátek Leden 27 12:30:29 CET 2012

Jak to dopadlo, posudte sami.
Na uvod, existuje funkcni prototyp, ktery je co do pajeni funkcni a vazne to funguje misty az kouzelne na druhou stranu zakladni fyzika plati i pro indukcni pajeni. Pokud si pamatuji tak studeny hrot pretavi 1mm cin za mene nez 3.5s.
Bastl mam sestaveny na dvou deskach a digitalni cast supluje vyvojova deska s MCU.

Koncepce.
Na rozdil od originalu jsem nakonec zvolil reseni, ktere pocita s pouzitim externiho "notebokoveho" napajece 48V 2-3A (na ebay 20$, zatim testuji s lab. zdrojem), vyjde to levneji a rozmerove mensi.
Externich 48V napaji hlavni vykonovy menic U1 LM2576HVT, zaroven U3 LM5010, ktery vyrabi 24V pro budici tranzisotr.
Z 24V se dale na U2 LM2675 vyrabi 5.7V pro buzeni hodin v analogove casti a napajeni digitalni casti.
5.7V napaji trochu pretizeny (mene nez v originalu, kde je na 6.xV) U4, tedy 13.56MHz hodiny pro cely ten kram.
Hodiny budi pres L16,C44 a R28 Q4 IRF510, na rozdil od ogiginalniho exota tento T maji vsude a je v TO220.
Q4 budi pres vzduchovou civku L15 a C,R hlavni vykoovy tranzistor Q3 IXFH12N50, to je mozna trochu exot, ale u farnella ho maji, pokud znate neco lepsiho, sem s tim.
Nasleduje oddelovac DC  a LPF 9th radu.
Dale je obvod s proudovym trafem T1, ktery ma za ukol pajku vypnout pokud by doslo k proudovemu pretizeni menice.
Obvod za L17 neni nic jineho nez detekce pripojeni pajeciho pera, ktera ve spolupraci s MCU vypina pajku pokud pero neni pripojene k vystupu.
Zpetna vazba pro menic LM2576HVT.
Obvod za C51 je stejny jako v originale a nasledne pribyla jeho kopie viz obvod s C50 a OZ LM2904, jeho cast zajistuje FB do LM2576HVTs tim, ze ji lze dvoustavove ovladat z MCU a B cast zajistuje informaci o dodavanem vykonu do digitalni casti.
Toto se ukazalo jako vyhodne, alespon pro me se informace o tom jak velky tepelny vykon je odebiran z pera (el. dodavan do prera) ukazala klicovou, jelikoz i pro indukcni pero plati termodynamika a pokud je spatny kontakt mezi perem a pajenym obvodem pero se neochlazuje a pajeny objekt neohriva, coz je na LCD krasne videt a clovek muze prislusne pritlacit nebo korigovat polohu pera.
Na konci je rele pro prepinani vystupu.

Digitalni cast, bude nejaky MCU, ktery zajistuje vypnuti pri chybejicim peru nebo proudovem pretizeni. Predevsim na nejakem 2x20LCD nebo mozna i barevnem LCD z mobilu, zobrazuje bargraf nebo i graf dodavaneho (dodaneho) vykonu. Aktualne tam mam prototypovou desku a vykon se zobrazuej ciselne.
Hroty jsou v nekolita tepelnych tridach a vyrobce bohuzel nema vyresenou detekci teplotni tridy hrotu tak jsme k digi casti pridal termoclanek a teplotu hrotu jde zjisti prilozenim hrotu na tento K clanek.
Pro forma pocitam i s nejakym komunikacnim rozhranim, ale tak trochu nevim k cemu to je realne pouzitelne.

Co se musi.
Predevsim najit vhodnou skatuli do ktere to pujde cele nacpat, musi byt kovova a vzhledem k memu estetickemu citeni jsem zatim nenasel nic pouzitelneho.
Pokud bude skatule nemel by byt problem dodelat tistak a snad by se casem dodelal i sw pro bargraf a dalsi :-).

Co dodat.Nemam jak zmerit ucinnost LPF, filtr je prepocitany pro jadra sehnatelna v GES, v originale jsou pouzity slidove kondenzatory, ja jsem pouzil keramiku NP0.
Priznam se , ze nedokazu posoudit jak dalece se to projevi na vlasnostech. Slida ma napetovou odolnost 250V, mnou pouzita keramika 100V (tj. vice nez dnojnasobek pracovniho napeti, melo by to stacit, tedy doufam),
slida ma dvakrat az trikrat mensi ESR (projevuje se vetsim utlumu filtru v radu setin dB). Naproti tomu jsem zluto bily zelezoprach 6 (GES nevede) nahradil lepsim cervenym, dvojkovym.
Odelovaci C pred filtrem jsou svitkove, ale rikam si proc je jake nanahradit keramikou, na druhu stranu se mi prici rvat az 35W pres keramicky drobecek.

Tolik k eletricke casti. Ac sam mam koupene jak klasicke pero tak odpajeci (odsavaci) pistoli (koupeno pres ebay za zlomek ceny, pero je nove, pistole pouzita,ale jako nova) uvazoval jsem i o vyrobe pera. Pokud clovek neni velky estet a nepotrebuje pogunovanou rucku tak se zbytek da vytocit z hliniku. Problem je s privodnim kabelem , tak ohebny koaxial jako je ten originalni jsme v metrazi nikde nikdy nevidel a tim padem se to moc nevyplati resit.

http://www.fileserve.com/file/xHYgu3q/ind.sold.pdf

Jirka

>Zdravim,
můžu se zeptat jak to ve finále dopadlo?
Dík.
PK