OT: Motorek sterace

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Středa Leden 25 21:26:22 CET 2012

Zdravím,

> Dle mě je KO motor, odmagnetovaly se permanentní magnety. U Berlinga častá
> závada, také Peugeot 207.
> Rotor stojí - netočí se a jeho silné mag. pole + teplo pod zkratovým
> proudem nezničí vinutí,  ale magnety na statoru.

Nechci polemizovat, neboť tyto motory neznám, ale zdá se mi málo pravděpodobné,
že by skutečně dvěma sekundami proudu zastavené kotvy mohlo dojít k takové
škodě.
  - I kdyby za tu dobu došlo k oteplení o 30C, což považuji za nepravděpodobné,
dostáváme se na běžnou letní teplotu, při které musí motor bez problémů
pracovat
  - Pokud si vzpomínám na fyziku stejnosměrných motorů, jsou konstruovány tak,
že vektory pole statoru a rotoru svírají určitý poměrně malý úhel (je-li úhel
větší, motor má větší otáčky, ale menší sílu a naopak). Standardně se motor
(u kterého se neplánuje častá reverzace chodu) zapojuje tak, že pracovní
polarita (u stroje s permanentními magnety) způsobuje přitažlivé síly, tzn.
pole se navzájem (až na tu vektorovou odchylku) sčítají, tj. ten magnet by to
mělo spíše posilovat. K oslabení by mělo dojít při odečítání polí, tj. opačné
orientaci vektoru způsobené přepólováním motoru.
  - Dnes zde běželo v jiném threadu, že u moderních magnetů nemá ovlivňování
jejich pole z vnějšku, např. cizím magnetem, prakticky měřitelný vliv na
stabilitu jejich pole. Zdá se mi nepravděpodobné, že by rotor dokázal vyvinout
(i v případě stojícího motoru) tak silné pole, které by ten magnet nějak
výrazně ovlivnilo, pokud ovšem to není nějaký šmejd z magneticky měkkého
materiálu a navíc by ten motor ještě byl provozován v pro něj nepřirozené
polaritě (viz výše).

> Výměna motoru a vyrobit elektronické proudové omezení na 5A. Jinak se to
> může stát zas. Pojistka to nevyřeší, protože je velký prodový náraz při
> zapnutí.

To samozřejmě ničemu neuškodí, ovšem nevím, zda to něčemu zásadnímu pomůže
:-).

> Stejná závada se projevuje u ventilátoru topení, pokud se tam dostal nějaký
> klacík, listí atd....

Ano, pokud ho někdo nechá zablokovaný dlouho dobu, věřím, že to oteplení může
být výrazně vyšší a tedy způsobit demagnetizaci.

> Pohledejte na forech citroen, to Berlingo a stěrače se tam řešilo častěji.

Inu, možné to je, fakt to neznám, ale to by pak dle mne ty motory byly hodně
"ošizené".

> Také byl nějaký problém s počítačem, pak se stěrače nějak nepravidelně
> zastavovaly a nebo nešly vůbec spustit.

Tomu bych věřil.

> Mám doma z dávných dob také stejně požkozené motory MABUCHI - přetížením se
> zničily permanentní magnety  - motor točí  ale nemá sílu.
> JaKub

Zdraví Pavel