OT: Motorek sterace
Pavel Troller
patrol na sinus.cz
Středa Leden 25 21:26:22 CET 2012
Zdravím,
> Dle mě je KO motor, odmagnetovaly se permanentní magnety. U Berlinga častá
> závada, také Peugeot 207.
> Rotor stojí - netočí se a jeho silné mag. pole + teplo pod zkratovým
> proudem nezničí vinutí, ale magnety na statoru.
Nechci polemizovat, neboť tyto motory neznám, ale zdá se mi málo pravděpodobné,
že by skutečně dvěma sekundami proudu zastavené kotvy mohlo dojít k takové
škodě.
- I kdyby za tu dobu došlo k oteplení o 30C, což považuji za nepravděpodobné,
dostáváme se na běžnou letní teplotu, při které musí motor bez problémů
pracovat
- Pokud si vzpomínám na fyziku stejnosměrných motorů, jsou konstruovány tak,
že vektory pole statoru a rotoru svírají určitý poměrně malý úhel (je-li úhel
větší, motor má větší otáčky, ale menší sílu a naopak). Standardně se motor
(u kterého se neplánuje častá reverzace chodu) zapojuje tak, že pracovní
polarita (u stroje s permanentními magnety) způsobuje přitažlivé síly, tzn.
pole se navzájem (až na tu vektorovou odchylku) sčítají, tj. ten magnet by to
mělo spíše posilovat. K oslabení by mělo dojít při odečítání polí, tj. opačné
orientaci vektoru způsobené přepólováním motoru.
- Dnes zde běželo v jiném threadu, že u moderních magnetů nemá ovlivňování
jejich pole z vnějšku, např. cizím magnetem, prakticky měřitelný vliv na
stabilitu jejich pole. Zdá se mi nepravděpodobné, že by rotor dokázal vyvinout
(i v případě stojícího motoru) tak silné pole, které by ten magnet nějak
výrazně ovlivnilo, pokud ovšem to není nějaký šmejd z magneticky měkkého
materiálu a navíc by ten motor ještě byl provozován v pro něj nepřirozené
polaritě (viz výše).
> Výměna motoru a vyrobit elektronické proudové omezení na 5A. Jinak se to
> může stát zas. Pojistka to nevyřeší, protože je velký prodový náraz při
> zapnutí.
To samozřejmě ničemu neuškodí, ovšem nevím, zda to něčemu zásadnímu pomůže
:-).
> Stejná závada se projevuje u ventilátoru topení, pokud se tam dostal nějaký
> klacík, listí atd....
Ano, pokud ho někdo nechá zablokovaný dlouho dobu, věřím, že to oteplení může
být výrazně vyšší a tedy způsobit demagnetizaci.
> Pohledejte na forech citroen, to Berlingo a stěrače se tam řešilo častěji.
Inu, možné to je, fakt to neznám, ale to by pak dle mne ty motory byly hodně
"ošizené".
> Také byl nějaký problém s počítačem, pak se stěrače nějak nepravidelně
> zastavovaly a nebo nešly vůbec spustit.
Tomu bych věřil.
> Mám doma z dávných dob také stejně požkozené motory MABUCHI - přetížením se
> zničily permanentní magnety - motor točí ale nemá sílu.
> JaKub
Zdraví Pavel
>
> Dne 25.1.2012 20:15, Pavel Troller napsal(a):
>> Zdravim,
>> zda se mi nepravdepodobne, ze by pruchod proudu mechanicky blokovanym
>> motorkem po dobu jednoho kyvu (rekneme 2 sekundy) tomu motorku mohl
>> jakkoliv ublizit. V podstate mohou nastat skody jedine oteplenim vinuti
>> a to je opravdu kratka doba, aby se mohlo cokoliv poskodit.
>> Spise bych zkontroloval:
>> - zda neztuhl / nevyschl mazaci tuk v prevodovce steracu ci v loziskach,
>> ted v zimnim chladu by to mohl byt podstatny zdroj mechanickeho odporu
>> - zda pripadne nedoslo nadproudem k poskozeni cyklovace (nevim, jak ho
>> ma Berlingo delany, zda je polovodicovy ci releovy, nejlepe bych asi
>> zmeril napeti na motoru
>> - zda neni nekde zvyseny odpor v nejakem spoji (pokud byl zvyseny i
>> pred tou zatezi, mohl se vyhrat a vyrazne zhorsit).
>> Zdravi Pavel
>>
>>
>>> Zdravim,
>>>
>>> dneska jsem chvatal a blbec nezkontroloval sterace. Za jizdy jsem pak
>>> setrel a oni byly primrzly - nebylo to vubec videt - zrejme na ne stekla
>>> voda a zustala stat na gumicce.
>>>
>>> Bohuzel se to neutrhlo, ale zustalo to po dobu jednoho kmitu na miste.
>>> Vypnout klicek jsem nemohl kdyz jsem jel.
>>>
>>> Sterace ted stiraji, ale zda se mi ze jdou vyrazne pomaleji a nemaji silu
>>> (celkem snadno je zastavim rukou).
>>> Predpokladam, ze se asi napalilo vinuti nebo komutator a motor nema silu -
>>> nebo tam muze byt jeste neco jineho? Pojistky jsem zbezne prosel, ale
>>> zadnou spalenou nenasel.
>>>
>>> Jinak je to Berlingo 2.0 HDi rv. 2001
>>>
>>> --
>>> S pozdravem
>>> Radek Vicek
>>> _______________________________________________
>>> HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
>>> Hw-list na list.hw.cz
>>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>> _______________________________________________
>> HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
>> Hw-list na list.hw.cz
>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
Další informace o konferenci Hw-list