Nabijanie 9V blokov NiMh akumulatorov

Petr Labaj labaj na volny.cz
Čtvrtek Leden 19 14:10:06 CET 2012

Literaturu nemam, jen praktickou zkusenost.

Mam tyhle akumulatory ve vsech meracich a nemuzu si je vynachvalit.
Mam 5 ks od Conrada http://www.conrad.cz/9v-akumulator-nimh-endurance-200-mah.k251055
a 2 ks cervenych z Lidlu.

Nabijim to z 12V zdroje (v praxi ma 12.3V) pres srazeci odpor 1K. Nekde jsem se docetl,
ze tyhkle akumulatory snaseji trvale nabijeci proud 2mA, tak jsem to udelal takhle.
Ale v praxi to ale nabijim na -deltaU v "rucnim provedeni".

Ta baterka pri pripojeni k nabijecce trvale pomalu zvysuje napeti az k cca 10.03V (Conrad)
nebo 9.98V (Lidl). Pak se to dost dlouho drzi kolem teto hodnoty (datove treba 10 hodin).
Pak napeti zacne rust na cca 10.07V u Conrada a 10.03V u Lidla, tam se chvili drzi (3-5 hodin)
a pak pomalu klesne na cca 10.03V u Conrada a 10.00 u Lidla. Tohle pavazuji za -dU
a nabijeni koncim.

Diky minimalnimu nabijecimu proudu jsou zde velmi dlouhe casove konstanty. V praxi to
mam tak, ze k tomu obcas (1-3x za den) pripojim multimetr (stale ten stejny) a zkontroluju
napeti. No a kdybych nahodou zapomnel, tak se diky minimalnimu proudu taky nic nestane.
Napetive zmeny jsou sice male, ale diky vicemene stale stejnym tepelnym podminkam a diky
stale stejnemu meraku to vychazi.

Chystam se nekdy napsat to hlidani do nejlevnejsi ATmega8, ale porad je neco dulezitejsiho.
Pokud bych to delal s tim MCU, tak bych tam asi jeste dal udrzovaci odpor pro cca 0.1-0.2mA
po odpojeni toho nabijeciho a nechaval bych to v tom nafurt.

Petr Labaj