OT: Večerní bouřka

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Pátek Leden 13 07:17:28 CET 2012

Zdravím,
  včera jsme tu měli docela ojedinělý jev - zimní bouřku. Tato byla zajímavá
navíc tím, že se mi podařilo vidět na vlastní oči, zblízka a detailně, jak 2
blesky sjely do žižkovského vysílače. To se občas stává i v létě, prakticky
při každé bouřce, ale:
  1) Tyto zimní blesky prakticky neměly žádný hrom. Ozvalo se takové slabé
zaharašení, jako když někdo drtí kartónovou krabici, a tím to zhaslo. Letní
blesk vydá vždy velmi silnou ránu, která drnčí tabulkami v oknech, spustí
nejméně 30 alarmů v zaparkovaných autech a doznívá v okolí takových 5 sekund.
Nyní nic. Jen pro upřesnění, bydlím cca 300m vzduchem od té věže.
  2) Blesk měl jinou barvu, byl jasně bílý. Řekl bych, že ty letní bývají
méně jasné, ale více do fialova, jako by energeticky bylo záření posunuto ve
spektru výše.
  3) Elektricky ale blesky rozhodně nezaostávaly. V mém anténním tuneru u
radiostanice přeskočila jiskra (byl jsem natolik překvapen, že jsem anténu
neodpojil, a pak už jsem na to raději nesahal :-) ) a druhý z blesků nadto
vyřadil blikač u jedné z červených neónek na věži - nyní svítí trvale s cca
polovičním jasem než ty zbylé, které stále blikají. A to se prosím stalo
poprvé, nikdy předtím žádná bouřka nic na té věži viditelně nezpůsobila.
  Každopádně to byl docela zajímavý meteorologický úkaz, sice ne zase až tak
vzácný, ale rozhodně ne běžný.
  Zdraví Pavel