OT medical: Fascikulace

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Neděle Leden 8 08:05:15 CET 2012

Zdravím,
  když jsme tu tak nějak k víkendu zkonvergovali k té lékařské tematice,
dovolím se zeptat místních odborníků na ještě jednu věc, která není zase
tak úplně od tématu - jde taky o přenos signálu :-).
  Mám totiž ještě jednu zajímavou "drobnou závadu" - taky od malička -
mívám spontánní svalové záškuby, o nichž jsem se dočetl, že se nazývají
fascikulace. Pokud poslouchám své tělo, do pár sekund se vždy někde něco
"šustne", škubne, zachvěje, zaklepe :-). Někdy začne jeden sval (nebo
malá část velkého svalu, třeba bicepsu) úplně vibrovat tak, že vůlí bych
nikdy takový pohyb nedokázal přivodit. Pokud je to třeba na ruce a mohu
si dát dotyčnou partii k uchu, slyším takové "hučení", mívající někdy
i periodickou povahu - jako velmi rychlá sekvence pulsů - tak 15 i více
Hz, jindy jen takové "chrčení". Obvykle to po pár sekundách odezní, ale
jindy se to do jednoho svalu vrací třeba několik dní, než si to dá pokoj.
Dělá to po celém těle, nikdy člověk neví, kde to přijde :-). S věkem se
to, mohu-li posoudit, nezhoršuje, mám to stále stejně často. Na něčem to
závisí, ale nevím na čem - někdy mám pocit, že se někde něco třese takřka
nepřetržitě, jindy to dá skoro pokoj a projeví se to jen občas.
  Pokud se mi podaří škubající sval "naadresovat" vůlí (někdy je až
překvapivé, jak člověk neví, jak zatnout ten který sval a musí např. zatnout
celou ruku nebo nohu, aby se to podařilo) a nechám ho chvíli naplno zatnutý,
po uvolnění to dá pokoj buď natrvalo, nebo alespoň na určitou dobu - člověk
má pocit, jako by někde prorazil nějaký přechodový odpor v nějakém spoji
a závadu tak opravil :-). Taky je zajímavé, že někdy se sval skutečně škube
extrémně rychle, zatímco jindy jen tak líně a jakoby "zintegrovaně" trochu
přitahne a pak zase povolí. To si vykládám tak, že místo vzruchu je někdy
těsně u svalu, takže nervová dráha je velmi krátká, zatímco jindy třeba až
daleko, takže se vzruchy přenáší dlouhým nervem a cestou se pulsy "zaoblí"
a zintegrují.
  Tak co, kolegové biosíťaři, co byste doporučili ? Výměnu páteřního
switche :-) ?
  Zdraví Pavel