600 otacek za minutu

Jirka zaloha na volny.cz
Sobota Leden 7 23:41:44 CET 2012

Abych to urychlil a mohl jste rozmýšlet: za použitelné považuji nejméně
3 typy motorů z oblasti audio/video, a to:

středový motor z CD/DVD mechaniky; bývá DC kartáčkový, ale jsou i BLDC
verze. Vypadá přibližně takto:
http://img.directindustry.com/images_di/photo-g/small-dc-electric-motor-467080.jpg
(osa průměru cca 2 mm, ten středový ji má podstatně delší, neb je na ní
unašeč/lože CD/DVD). Kluzná ložiska.

motor bubnu hlav z videa VHS: je BLDC, ovládá se ss napětím na vstupu
driveru, má výstup obdélníkových pulsů z "tachogenerátoru". Vypadá jako
pravá část na obrázku
http://guide-images.makeprojects.org/igi/VXWGhqaJDrxvaJCT.medium (ta
základna se dá obvykle dále zmenšit/rozebrat). Osa průměru cca 5 - 6 mm,
často kuličková ložiska (zejména u starších solidních výrobků).

motor capstanu z videa VHS:  je BLDC, ovládá se ss napětím na vstupu
driveru, má výstup obdélníkových pulsů z "tachogenerátoru". Vypadá
přibližně jako http://thedvshow.com/attachments/capmotor.jpg. S ložiskem
může být trochu problém, protože pokud má být k dispozici osa, bylo by
nutné odstranit to horní a spodní nebude dostatečně radiálně fixovat.
Jsou zpravidla kluzná. Osa opět cca 5 - 6 mm průměr.

Kromě toho by byly myslím využitelné jakékoliv modelářské "oběžky"
menších výkonů (BLDC, je nutný spec. regulátor, otáčky se řídí
servopulsem - to znáte z robotů). Dají se ve velkém výběru koupit jak v
Číně, nebo jinde v zahraničí, tak u nás. Lze si vybrat no-name nebo
značku, podle kapsy.

---
Jirka