[OT] Nabijecky

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Sobota Leden 7 13:04:39 CET 2012

:-) Musím uznat, že jste mě opravdu pobavil.

Kdybyste tu knížku četl, věděl byste, že její autor proslul mj. svou úvahou
o rozbitém okně (a několik dalších), jenž vyvrací několik v té době módních
teorií o užitečnosti zvyšování HDP pomocí zbytečné spotřeby. Tato úvaha je
dodnes velmi aktuální.

Trh toto samozřejmě dokáže vyřešit a jedním z takových řešení je i katování
kostů. Není to tak dávno, co jsem sám tvrdil, že by se měly regulovat
rozměry obalů, protože např. myš v krabici velikosti A4 mi přišla šílená.
Naštěstí k takové regulaci nedošlo. Místo toho klesala cena myší, až začala
cena obalu tvořit nezanedbatelnou nákaldovou položku. Nyní si zas můžu
koupit myš, která se v originál balení vejde do kapsy.

10 nabíječek k mobilu většinou nedostanete, protože by taková sada byla moc
drahá. Naopak jednu dostanete, protože se nejspíš najde dost zákazníků,
kterým přijde samozřejmé, že výrobek zakoupí se vším, co je k jeho funkci
nezbytně nutné. Nevím jak Vy, ale mě se vůbec nelíbí předstrava, že bych v
sobotu v poledne přinesl z pošty mobil, rozbalil a zjistil, že abych si
zavolal, budu muset ještě shánět nabíječku (pro mě to v Praze takový problém
není, ale např. na vesnici to nejspíš znamená zavolat si až v pondělí a
ještě kvůli tomui jet do města).

Ekonomika je především běžná každodenní práce a stejně jako pro běžné účely
stačí ve fyzice poznatky z  Newtonových Principií z roku 1687, stačí v
ekonomice Smithovo Bohatství národů z roku 1776.

PH

From: "Milan B." <milan na bastl.sk>
> V čase ušetřeném zbavením se nabíječek si můžete přečíst, co o takhle
> užitečných státních regulacích napsal již před 150 lety Frédecic Bastiat:
> http://www.libinst.cz/etexts/bastiat_co_je_videt.pdf

Ved pred 150 rokmi ani nikdo nabijacky nezakazoval.

Lenze asi vam uniklo, ze svet sa trochu zmenil. Ekonomika funguje viac
podla psychologie ako kalkulaciek (viz nalada investorov, nalada
spotrebitelov), marketing dokaze ludi zblbnut tak, ako si pred 150 rokmi
nikto nedokazal predstavit.

Ak by pre tymi 150 timi rokmi niekto skusal niekomu predat petrolejku,
ktora sa do dvoch rokov rozpadne a musi si kupit novu (a este sa tym
pomaly aj chvalil), tak ho nakopu do prdele. Dnes je taka firma
ospevovana ako kreativny inovator, ludia im tlieskaju a ekonomovia si
cvrkaju do galot, bo rastie HDP, obchodna bilancia  a neviem co este.

Preto su iste regulacie potrebne (nie vsetky su dobre (ao zakaz
ziaroviek), ale to neznamena, ze vsetky su zle). Ako by vyzeralo, keby
nebola nariadena povinna dvojrocna zaruka? Asi - vdaka katovaniu kostov
- by sme veci hadzali do smeti uz pred obchodom. Vyriesil by problem trh
a udrzali by sa ti najlepsi? Vobec nie. Ten najdrzejsi (predavajuci
najvacsi smejd) kupi toho, kto predava kvalitne veci a "kvalitu" vyrovna.

Ak je pribalena nabijacka pouzita ako marketingova vyhoda, za chvilu sa
budu pribalovat ku vsetkemu dve nabijacky (jedna doma, jedna do auta -
to vam neda nikto !!!), neskor tri nabijacky (doma, v praci a do auta -
kam pridete, tam vas caka nabijacka!!!), potom sest (dve doma, dve v
praci, dve v aute - neostanete bez nabijacky, ani ked sa vam pokazi!!!)...

Takze v tomto pripade sa regulacia moze ukazat ako potrebna. Pretoze trh
v takomto pripade dokaze jedno jedine - 1000 nabijaciek na hlavu.

Teorie nejakych 150 rokov starych ekonomov maju podobnu platnost ako
Newton v casticovej fyzike.