OT: VF ablace srdce

Petr Kubáč petrkubac na 802.cz
Čtvrtek Leden 5 21:16:20 CET 2012

1. vysokofrekvencni ablace srdecni arytmie -

Principialne - Naprosto kazda srdecni bunka si generuje vlastni srdecni
rytmus (z duvodu redundance), z kazde bunky se jeji signal siri na sousedni
a kazda bunka je tesne po stahu na signal svych sousedek necitliva - Sournem
techto vlastnosti je zajisteno ze vzruch ktery spousti kontrakci srdce se po
srdci siri jako vlna - z mista z nejrychlejsim rytmem  - ze zadni strany
prave predsine - na hrot srdce

Problem je v tom ze v srdecnim svalu se muzou vyskytovat kousky svaloviny,
ktere nemaji schopnost vest vzruch a byt  necitlive ve stejne fazi jako
okoli - tim se stane ze srdecni vzruch se nesiri rovnomerne ale muze pres
takovou svalovinu krouzit -
Asi jako kdyby v siti MCU kazdy nuloval Watchdog timer svym nejblizsim
sousedum a najednou by jeden nekde uprostred se zasek - jeho WDT by ho
resetoval - nez by nabehl tak by "vlna" signal uz byla na MCU, ktere jsou
obvykle az za nim a on by mohl signal od nich prevzit a chybne ho poslat v
opacnem smeru na ty od kterych signal obvykle dostava.....

Poznamka pro stouraly - elektricky signal na bunkach se siri rychlosti
hluboko pod 1 metr / sec, protoze to neni elektricky proud ale difuze iontu
ve vode - nejprve jde sodik dovnitr bunky tim se napeti vnitrku bunky proti
zemi zmeni z -70 na + 10 mV a pak draslik ven - tim se napeti vrati zpatky
na -70 mV

Nervy vedou na stejnem principu ale z jisteho duvodu mnohem rychleji asi 5
metru / sec - takze od hlavy do nohy je to pres 0.3 sec ( u zirafy pres 2
sec) a i s tim se da utect lvovi nebo hrat tenis - zadny pohyb rizeny vuli
totiz neexistuje - vsechno jsou to jen tisice pohybovych automatismu predem
naucenych a s predstihem vyslanych do svalu

Ablace srdce - neni operace v beznem smyslu - do srdce se cevou zavede drat,
ktery se opre o nefungujici misto - ktere to je se zjisti podle signalu
ktery se dratem snima -  porovnanim jeho faze s fazi okoli + stimulaci bunek
impulsy po drate  (zkousi se jestli se arytmie vyvola nebo ne) - EKG, ktere
se snima z povrchu hrudniku je "referencni signal"- az je doktor jisty ze ma
elektrodu oprenou o poskozene misto pusti do ni VF proud kolem 1 MHz kterym
se poskozene misto spali -normalne se kousek srdce velikosti  - kolem 3x3x3
mm  - seskvari na uhel a pozdeji zahoji jizvou - tudiz nevede nic ani
normalni ani spatny signal (preskrabnuti cinoveho mustku na DPS ;-))))

2. Ledvinove kameny

A) razova vlna - v jednom ohnisku eliptickeho reflektoru  je jiskriste kde v
tekute fazi probiha elektricky vyboj, ktery zpusobi kavitaci a razovou vlnu
ktera jde tekutinou a koncentruje se do druheho ohniska ktere je uvnitr
cloveka - v ledvine v miste kamenu
B) Ultrazvuk - propichnutim pres kuzi  (nebo zavedenim pres mocovod) se o
kamen opre piezo menic jehoz vibrace v UZ oblasti kamen drti
C) Laser - stejne ale kamen se pali svetlem - zavadi se svetlovodne vlakno
kterym jdou laserove pulsy

Prestoze to nevypada - tak razova vlna je bolestivejsi nez vypada (zvukove
je to jako kdyz kladivo busi do kovove kovadliny) a ani B ani C neni uplna
pohodovka  - v kazdem pripade nez se pokouset kterykoliv z techo geretu
stavet - je dodrzovat dopruceni jehoz zakladem je pitny rezim (nealkoholicky
!!! ) tak aby objem moce byl vice nez 2.5 litru denne a nekdy i vice podle
typu kamenu

problem kamenu je v tom ze po nic vzdycky zbudou bud mikroskopicke zbytky
nebo poskrabana sliznice, nebo infekce  - nebo jakakoliv kombinace - coz
vsechno funguje jako krystalizacni jadra pro dalsi kameny

Zdravi Petr Kubac