Nekolik silnoproudarskych dotazu **

Čtvrtek Leden 5 15:36:21 CET 2012

2012/1/4 ing. Jan Galuszka <konference na ei.cz>:
> Nesleduji tema od zacatku, ale trochu jsme to s kolegou probirali, planuje
> taky domek.
>
> Neni v dnesni dobe zbytecnost delat svetelny okruh na 230V stridavych,
> nestaci 12V nebo 24V ss ?
> Ono svetelny vykon LED a pod. uz je dost na urovni

Co to je to "a pod."? Napadají mě jen tři typy svítidel, klasická
žárovka (nebo halogenka), úsporná = zářivka a LED. Ne, že by se
zářivky nedělaly, ale úsporky stojí cca 10x tolik, co ty samé na
230VAC:

http://www.energyforever.cz/cz/eshop/dc-spotrebice/usporna-zarovka-phocos-15w-24v-769.html

LED žárovky jsou drahé i na 230V. Klasické žárovky zas dost žerou.
(Zase není velký cenový rozdíl mezi 24V a 230V verzí.)

Jaké má výhody mít světelný okruh na 24VDC? Možnost jednoduchého
zálohování z baterie, ale to je asi tak všechno. Pak následují už jen
samé nevýhody, při stejném příkonu vyšší proud, tj. vyšší ztráty ve
vedení, podstatně vyšší cena svítidel / světelných zdrojů, špatná
dostupnost žárovek, tj. nemají je na každém rohu, jako klasické
230VAC. Navíc nezapomeňte, že musíte mít nějaký zdroj 24VDC, nejlépe
dvojitý, protože zálohování baterií je vám k ničemu, když v pátek
večer shoří trafo a druhé nemáte, objednáte nejdřív v pondělí a přijde
tak do pátku. Ten zdroj někde musí být umístěný, pracuje s nějakou
účinností a má nějakou vlastní spotřebu.

A taky je tu další věc, vypínače na světla mají nějaký jmenovitý proud
a výrobce počítá obvykle se spínáním střídavého proudu - když s ním
budete spínat stejnosměrný proud a ještě trochu vyšší, může rychle
odejít. Výhodnější je spínat 1A AC než 10A DC, to snad musí uznat
každý elektrikář, že kontakty vypínače budou méně namáhané.

Taky by ta instalace měla být blbuvzdorná, představte si, že budete
mít doma tchýni na hlídání dětí, shoří žárovka v lampičce, ona nebude
moct doma žádnou najít, tak skočí do nejbližšího kauflandu, koupí za
40 korun nějakou úsporku a pak ji tam půjde třikrát vyměnit, že je
vadná, protože na 24VDC se nerozsvítí (nebo v lepším případě bude jen
mžourat) ;-)

P.K.