RS485 v kabelove rozvodne

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Pátek Únor 24 13:30:00 CET 2012

Priznam sa, ze roky som rozmyslal nad opakovacmi pre RS485 a vzdy a znova som dospel k zaveru, ze je to vo vseobecnosti neriesitelny problem. Viem si predstavit opakovac, ktory v konkretnej aplikacii bude bez problemov fungovat, ba dokonca aj taky, ktory vo vacsine *typickych* aplikacii sposobi len male, mozno zanedbatelne zhorsenie niektorych vlastnosti; ale to samozrejme treba vediet, ako je skonstruovany a ako funguje dana aplikacia. Odkazovany opakovac je toho prikladom - publikovane data su podla ocakavani vagne a uvazuje sa pouzitie so zariadeniami tej istej firmy.

Dovod je jednoduchy a lahko pochopitelny - nie je mozne len vonkajsim pozorovanim zbernice rozlisit tri stavy - dva aktivne a jeden neaktivny - bez blizsej znalosti ostatnych zariadeni na zbernici, najma ak ten neaktivny stav nie je normou definovany (ako uz bolo uvedene). Takze taky opakovac moze maximalne predpokladat "typicke" zapojenie pulldown/pullup/terminator a vyuzivat typicky mensie diferencialne napatie v neaktivnom stave, alebo vnasat posunutie common mode napatia v neaktivnom stave dodatocnym biasom, alebo nieco podobne; a moze tieto stavy dostatocne rychlo vzorkovat a prenasat aktivny stav z jednej zbernice na druhu, v najhorsom pripade este moze predpokladat aj asynchronny prenos 8Nx na casovanie - toto vsetko moze vcelku dramaticky zlyhat pri medznych dlzkach/odporoch/rychlostiach/napatiach/prudoch; pri pouziti aktivneho/dynamickeho terminovania a biasu ci pri neortodoxnych sposoboch komunikacie (napr. dynamicka zmena baudrate). Predpokladam napriklad, ze necak
 any "opacny" pokojovy stav by  vyradil znacnu cast tychto opakovacov.

To su dovody, preco by som sa ja vsetkymi prostriedkami vyhybal pouzitiu "kupovaneho" opakovaca a ak by som nejaky musel pouzit, tak aktivny, znaly protokolu na zbernici (t.j. samozrejme vlastnej konstrukcie).

Dalo by sa aj tu povedat, ze je skoda, ze nie je definovany/normovany pokojovy stav resp. jednoznacna metoda pre repeater/hub. Ja si to vsak nemyslim - naopak, myslim si, ze "otvorenost" znamena vacsiu flexibilitu vo volbe protokolov atd., relativne jednoduche zakladne principy umoznuju plne pochopit pouzity hardware a tym umoznuju aj tie neortodoxne aplikacie, atd. Rozdiel je dany ucelom - consumer aplikacie su dost uniformne, a tak tam ta "rigoroznejsia" a rozsiahlejsia definovanost odbremenuje tvorcov typickych aplikacii (za cenu znemoznenia tych netypickych).  Naviac, nad RS485 predsa existuju definovane zbernice/protokoly vyssej urovne (typu Modbus a spol.), ktore uzivatel moze bud priamo pouzit, alebo sa nimi trebars len inspirovat.

Ked uz je ten piatok... :-)

 ---

Mimochodom, jeden par naviac z xTP sa da pouzit prave na "linearizaciu hviezdy" - predlzi sa tym celkova elektricka dlzka zbernice na dvojnasobok, ale toto niekedy vadi menej.

wek