Nechtene spinani stykace.

Andrej Jancura aj.hwlist na gmail.com
Úterý Únor 14 20:43:56 CET 2012

Dobry vecer,

2012/2/14 Martin Hanek <martin.hanek na centrum.cz>:
> V RC clenu u triaku bud muzu zmensit C a zvetsit R nebo jej vymenit za
> bidirectional transil. Ochrani jej?

Mali by ste si v prvom rade ujasnit aku funkciu maju jednotlive
suciastky pri triaku. RC potlaca rychlejsie zmeny napatia na triaku a
potom posobi aj ako prepatova ochrana. Transil len oreze vacsie
napatove spicky na triaku na hodnotu udanu v katalogu. Pozor na jeho
prudove zatazenie. Casova konstanta RC clenu je dana katalogovym
udajom toho triaku, druhy parameter - maximalny prud - kedy je stykac
spolahlivo vypnuty. Mate dva parametre, dve hodnoty suciastok, takze
by to malo ist spocitat, pripadne parametricky odsimulovat v SPICE. Ak
zapojite oba prvky paralelne nemal by byt problem. Z mojich
skusenosti, je najlepsia ochrana dobre navrhnuty RC clen, potom
transil.

> Ja mel za to, ze toto zapojeni, co jsem posilal, je na vsech
> kusech/instalacich, ale dnes jsem se dozvedel, ze tu ochranu ke stykaci
> vetsinou nedavaji. Z toho plyne, ze ty problemy mohou nastat i jinde, kdyby
> ji tam pridali nebo zacali pridavat. Protoze nemam nejaky vetsi vzorek tech
> stykacu, nemuzu ten problem dostatecne otestovat. S tim jednim kusem co mam
> se na civce objevi cca 70V a to stykac neudrzi.

No ked som pisal svoju predchadzajucu odpoved, som bol presvedceny, ze
mate to zapojenie vyskusane a odlaborovane na stole v labaku a
problemy mate len v tej zime... Dalej to nekomentujem.

> Protoze nejsem schopen nasemu odberateli rozumne zabranit aby tam ty ochrany
> nedaval (myslim, ze by ochrana mela byt prave na civce stykace) zkusime to
> poresit u toho triaku a bud zmenime soucastky RC clenu aby mel vetsi
> impedanci nebo je odstranime a dame tam transil.

Druhy problem je prepatie na cievke toho stykaca, to by ste mal tiez
nejako rozumne osetrit. Ochrana by mala byt na stykaci, ale nic Vam
nebrani ju dat na dosku ku triaku, ked to nepojde urobit inak. Pouzil
by som rovnake transily v serii, s odporomi cca 1M.

Mimochodom vy nemate montazny predpis, navod na pouzitie alebo nieco
podobne, ze nemate vacsi poriadok vo vyrobe... Viac nemam co k tejto
teme dodat a zelam Vam prijemne laborovanie.

A.