Desulfatace Pb baterii ?

Pondělí Únor 13 12:45:07 CET 2012

Dobrý den.
Desulfatace podle mých zkušeností není spojena s pulzním průběhem, ten se využívá pro něco jiného.
Desulfatace neboli rozpouštění velké vrstvy sulfátu se provádí malým proudem po dlouhou dobu. V materiálech k trakčním bateriím se uvádí hodnouta proudu I=0,05*I5 tedy 5% standardního vybíjecího proudu.
Vychází se z toho, že potřebuji zvolna převádět sufát olova pomocí elektrického proudu na olovo a oxid olovičitý ale nesmím baterii uvařit.
Doba po kterou se desulfatace provádí je dána nárůstem napětí na hodnotu nabité baterie a bývá(u trakčních baterií) v řádech dnů. Přesněji řečeno, závisí na tom, kolik sulfátu je nutno rozpustit, tedy jakou má baterie kapacitu. Průběh napětí je například na přiloženém obrázku, přičemž těch cca 30 hodin je minimum.
Pulzní průběh (když už jste to nakousl) se používá k "promíchání" elektrolytu ke konci nabíjecího cyklu. V jeho průběhu se totiž rozvrství elektrolyt tak, že u dna je vyšší hustota než nahoře a přitom na vrchní části elektrod již není co rekombinovat (sulfát se válí u dna jsa vyvázán v kyselině sírové). Použije se proto průběh, kdy se do baterie pustí proudový impulz v řádu minut který baterii rozbublá a pak další minuty se proud vypne aby se baterie nepřehřála. Tím se docílí promíchání elektrolytu a homogenizuje se stav na elektrodě. Daleko lepších výsledků se ale dosahuje pokud se baterie doplní systémem promíchávání pomocí stlačeného vzduchu (EUW).
Předešlý odstavec se týká trakčních baterií, pro běžné startovací nemá vzhledem k jejich odlišné konstrukci valný význam.

Zdravím
Kručinský

-----Original Message-----
From: hw-list-bounces na list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of JB
Sent: Monday, February 13, 2012 12:05 PM
To: hw-list na list.hw.cz
Subject: Desulfatace Pb baterii ?

Ve volných chvílích jsem si postavil nabíjecku na PB akumulatory, mozna to nekdo oznaci za anachronismus, ale nic do cenove hladiny 3.000Kc nevyhovovalo pozadavkum a davat vetsi peniz se mi nechtelo.
Aktulane vylepsuji sw, implementoval jsem kompenzaci nabijeciho napeti v zavislosti na teplote a par dasich ficurek.
Rad bych pridal i to cemu se rika desulfatace, ale pres usilovnou snahu jsem nanasel zadne relevantni udaje.
Podle vseho jde o nabijeni pulznim proudem, ale nikde jsem se nedocetl, proc, jakym proudem, jakou frekvenci a jakou stridou, jak dlouho takto nabijet, idealne v zavislosti na C nabijene baterie.
Nemate s timto zkusenosti, respektive poradite kde o teto problematice neco nacist, prolistoval jsem nekolik knih o akumulatorech, vsechny krasne popisuji reakce uvnitr baterie, ale neobsahuji zadne prakticky vyuzitelné informace, takovou zakladni informaci o kolik poklesna napeti clanku pri poklesu teploty o jeden stupen jsem se nedocetl a musel jsem ji najit kdesi v hlubinach internetu.

Jirka