OT: Memorování [Was: Re: *SPAM* RE: OT Re: ponuka prace]

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Sobota Únor 11 11:01:14 CET 2012

Zdravim,
  vpisováno.

> Jsem take vetsinou proti memorovani. Muj mozek pracuje uplne jinak a me samotnemu dela jakekoliv memorovani obrovske problemy. Na druhou stranu existuje nekolik malo situaci, kde i ja nutim studenty se par jednoduchych veci naucit nazpamet, protoze zcela presne vim, ze jim to strasne moc pomuze v pochopeni a okamzite orientaci se ve veci.

To je zajimave. Mohl bys uvest treba priklad, co nutis studenty memorovat ?
Ja ve sve praxi (ucitelske ani inzenyrske) na nic takoveho neprisel
a moje zkusenost je, ze co clovek potrebuje, zapamatuje si nazpamet
zcela automaticky (priklad: assembler Z80 umim skoro cely zpameti z dob
Sinclaira, aniz jsem kdy cinil pokus se jej zamerne naucit) a pokud mne
kdokoli nutil se cokoli ucit zpameti, dosahl naprosteho opaku sve snahy -
napr. predmety typu zemepis a dejepis jsem vylozene nenavidel a dodnes
si pamatuji jediny letopocet - 1212 - zlata bula sicilska :-). A je dost
mozne, ze kdyby k tomu meli ucitele tehdy jiny pristup (spise vypraveci,
nez nutit memorovat letopocty, pripadne jmena mest a rek), mozna by mne
to bavilo vice a paradoxne bych si i vice zapamatoval.

> Je potom legrace pozorovat vyvoj ve tride:
> - zacatek - vsichni si mysli, ze je to totalni buzerace, jsou preci na odbornem predmetu a ne na hodine cestiny
> - faze sprtu - po nejake dobe meho tlaku nekolik sprtu pristoupi na hru a nauci se to. Najednou se jim zacnou otevirat dvere a oni jsou schopni naprosto prirozene okamzite reagovat, a vzdy presne vedi o cem mluvim. Je proste videt, ze veci rozumi.

  Ano, tomu taky rozumim, ale myslim si, ze nekteri studenti do teto faze
mohou dojit i prirozenou cestou bez nuceni, staci k tomu, aby je to bavilo
a tim se jim to zapamatuje samo. I v mych predmetech se obcas taci najdou
:-). A nejsou to sprti, ale proste lidi, ktere to bavi.

> - faze techniku - ti nejlepe technicky myslici studenti (zpravidla mnozina disjunktni s mnozinou sprtu) si toho vsimnou, reknou si, ze na tom neco je, a nauci se to take. Nejen ze tim snadno porozumi latce, ale do zivota si odnaseji i to, ze obcas se proste i technicky myslici clovek musi neco naucit nazpamet.
> - faze lemplu - zbyde par lemplu, kteri cely zivot zustanou u toho, ze oni se preci nikdy nic nazpamet ucit nebudou. Budiz jim to prano, ja s nimi energii ztracet nehodlam.

S tim taky souhlasim, to taky znam. Nekdo je pak ochoten se naucit neco,
co by normalne nedelal, nebot u tech druhych vidi, ze jim to jde a ze to
asi nebude tak tezke, a nekoho k tomu samozrejme nepresvedci nic.

> [...]

> P.S.: Protoze jsem si vedom nedostatecnosti sveho mozku ve smeru memorovani a nechci skoncit, jako duchodce, ktery si musi sve jmeno a adresu nosit na listecku na krku, uz se temer 10 let venuji studiu cizich jazyku (nejdriv spanelstina, ted portugalstina, a mam v zasobe dalsi kandidaty). Funguje to opravdu presne tak, jak tu nekdo pred par maily popsal. Kdyz mozek trenujete, on se zacne hybat i tam, kde se driv temer nehybal. Opravdu ve svem zivote citim, ze se mi memorovaci pamet vyrazne zlepsuje presto, ze s rostoucim vekem by se mela teoreticky zhorsovat.

Tak to je krasne. Bohuzel treba mne jazyky nebavi a nejsem cestovatelsky
typ, takze si myslim, ze mi do konce tohoto zivota postaci en a ru :-).
Ovsem ze mozek je treba trenovat, s tim souhlasim, ale delam to jinymi
zalibami (napr. reversnim inzenyringem firmware ruznych zajimavych zarizeni
nebo treba pokusy o desifrovani ruznych signalu z eteru :-) ). A pamet
trenuji na telefonnich cislech blizkych osob, tam mi na rozdil od
letopoctu funguje skvele i na podstatne delsi cisla, takze v mem adresari
najdete vicemene jen osoby mi ne tak blizke :-).

Naprosto shodná zkušenost!!! Já se pamatuji, že jsem jednu chybu v životě
udělal - napsal jsem v diktátu "V okně byl nový kIt" - protože už jsem v
té době znal anglické slovo kit - stavebnice atd., ale neznal jsem české
slovo kyt - tmel :-).

A zcela člověku zošklivili nejen předmět, ale možná i jeho vztah ke světu -
když tak uvažuji, proč tak nerad cestuji po světě, možná zjišťuji, že na
začátku je výše zmíněná nenávist k hodinám zeměpisu...

Přesně!

Zdraví Pavel