Kontaktni snimac zvuku

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Úterý Únor 7 16:10:00 CET 2012

Mikrofon ako snimac je vo svojej podstate zlozeny z dvoch predmetov (mozeme ich nazvat "telo" a "membrana", ak chcete), idealne su voci sebe nekonecne volne pohyblive aspon v jednom smere a vystupom  je elektricka velicina meniaca sa v zavislosti od vzajomnej polohy tych dvoch predmetov. U mikrofonu ide o prenesenie tlakovych vln zo vzduchu selektivne len na jeden z tych predmetov (inaksie povedane, "membrana" musi byt relativne velka a lahka kym "telo" musi mat vyrazne vacsiu zotrvacnost a musi byt "odtienene" od zvukovych vln) , plus potlacenie prenosu neziaducich pohybov, t.j. Je zamerne potlacana "citlivost" na mechanicky prenasane podnety obvykle na "telo". Toto sa dosiahnut aj tak, ze "telo" nie je totozne s vonkajsim obalom, ale je medzi nimi este tlmiaca medzivrstva. je v tom vsetkom spusta kompromisov a je to odladene so znalostou pomerne slabej vazby medzi vzduchom a danymi predmetmi. Mozno by sa dal skonstruovat aj elektricky model.

My teraz potrebujeme spojit mechanicky hodinky s jednym z tych telies, zrejme s "membranou". Problem je vsak, ze tie dve telesa su mechanicky pomerne silne zviazane a pohyb "membrany" sa prenesie na pohyb "tela" bez toho, aby sa vyvolal ziaduci efekt zmeny vzajomnej polohy. Uz to nie je ten "makky" a "lahky" vzduch, ktory sa da od druheho predmetu pomerne efektivne "odtienit". Predstavte si piezo polozene na hodinkach: bude cele "nadskakovat".

My vsak chceme, aby sa jeden predmet, asi "telo", nepohybovalo, takze mu musime zvacsit zotrvacnost - musime ho pevne pripevnit k nejakemu tazkemu telesu, vyrazne tazsiemu ako su hodinky. Zasa nechceme, aby sa prenasali nechcene vibracie z toho velkeho telesa, takze ho asi niekam "zavesime", "zatlmime" - to uz zavisi na konkretnych moznostiach.

Samozrejme "nejako" to bude fungovat aj v inom usporiadani, ak nam staci merat "nieco".

Na kuzelne slovko MEMS by som sa nespoliahal, ako aj ine kuzelne slovka, samo osebe to ziadny problem neriesi.

Ako niekto iny povedal, ten pohyb je idealne  snimat vo viacerych smeroch naraz, ale to je podla mna krok 2.

wek

-----Original Message-----

From:  Jirka <zaloha at volny.cz>
Subj:  Re: Kontaktni snimac zvuku
Date:  Tue 7. Feb 2012 14:52
Size:  760 bytes
To:  hw-list at list.hw.cz

Hmmm.....co si pøedstavujete pod pojmem "pevný"? Levitace to myslím
nebude. Membrána (onen snímací prvek) jaksi musí na okrajích dr¾et právì
v té kapsli. Jestli to bude na tro¹ku pru¾ném materiálu, to nedoká¾u
øíct (na destrukci je mi nové kapsle líto a jinou nemám), nicménì to
zøejmì a¾ tak nevadí.

Zmínìný (vícekanálový) stetoskop mám hotový a funguje. Pravda, ne na
hodinky...i kdy¾ to mo¾ná zkusím, LiIon v nìm je ale u¾ mimo a
momentálnì nejsou lidi na výmìnu ;-)

---
Jirka