Vanocni gadget III - primitivni nabijecka NiCd/NiMH

Pondělí Prosinec 31 10:26:32 CET 2012

Zapojení je tak jednoduché, že ani nebudu kreslit schéma, stačí popis:

1) na vstupu je diodový můstek, díky němu se dá nabíječka připojit na
jakýkoliv adaptér, co najdete doma, AC nebo DC (s libovolnou
polaritou).
2) filtrační kondenzátor 100 - 470 uF / 35 - 50V, co dům dá, napětí je
lepší vyšší, aby tam byla rezerva a šel připojit jakýkoliv adaptér, od
12 do 20V a víc.
3) LM317 jako zdroj napětí, výstup se nastaví podle počtu článků v
baterii + napětí diody (viz dále): 1 článek = cca 1,4V při plném
nabití, dioda cca 0,7V. (Např. pro 4 články je to 4x1,4 + 0,7 = 6,3V.)
Je možné přidělat LM317 na chladič, ale není to nutné.
4) na výstupu je dioda (1N4007) v sérii s baterií, to aby mohla být
trvale připojená k obvodu a nevybíjela se přes odporový dělič u LM317
(tomu by se ostatně nemuselo líbit, že má na výstupu přpojené napětí a
na vstupu nic).

Před více než 15 lety jsem si koupil elektronické piáno Casio, na 5
tužkovek. Předělal jsem ho na akumulátory (NiCd) a udělal uvnitř obvod
podle popisu a dodnes to funguje. LM317 dokonce nemá ani chladič,
obvod má vlastní omezení proudu a nějakou tepelnou pojistku, tj. sám
sebe chrání před zničením. Když piáno přestane hrát, připojí se na
adaptér a nechá se na něm pár hodin nebo třeba den dva, prakticky může
být připojené libovolně dlouho. Akumulátory jsem tenkrát použil z
mobilu Dancall, dodnes to na ně hraje.

Teď jsem stejně předělal autíčko na dálkové ovládání, původně jsem tam
dal AA články NiMH Duracell, na které už foťák nechce fungovat, ale
ukázalo se, že autíčko už taky ne, mají velký vniřní odpor. Tak jsem
místo nich použil NiCd články z akušroubováku, které už taky něco
pamatují, ale jsou vlastně v lepší kondici než ty Duracelly.

Samozřejmě, nabíjení není ani inteligentní ani rychlé, asi ani není
moc šetrné k článkům, ale vzhledem k tomu, že jsem to použil vždycky
pro nabíjení nějakých vyřazených článků, tak to vůbec nevadí. Nové
články bych tak ale nenabíjel, na to mám normální nabíječku, řízenou
mikroprocesorem.

Režim nabíjení je "konstantním napětím", takže to relativně šetrné je,
ale nehlídá se teplota článků ani pokles napětí. Výhoda je, že to
nabije jakékoliv baterie, i nějaké v mizerné kondici, které nabíječka
s mikroprocesorem odmítne jako vadné. (Takové články se nehodí na
použití pro náročné spotřebiče, ale např. pro kapesní MP3 přehrávač,
tj. něco s malým odběrem ještě budou stačit.)

Pavel Kadečka.