LiIon 18650, celovka, skusenost

Miroslav Šinko sinkomiro na gmail.com
Neděle Prosinec 30 21:59:29 CET 2012

Zdravim,

kupil som si tuto celovku s prislusenstvom (medzitym ju vypredal,
detaily a obrazky su nizsie):
http://www.ebay.com/itm/XP-G-600-Lumens-CREE-R5-LED-Zoomable-Focus-Headlamp-Headlight-2x-18650-Charg-ers-/150896544679?ssPageName=ADME:X:AAQ:US:1123

Samotna celovka zatial splna moje predstavy. Prislusenstvo uz nie.

1) baterky: Dodane su Ultrafire Li-Ion 4200mAh v cervenom prevedeni, to
je rozdiel oproti fotkam. Pomeral som ich kapacitu nabijackou Accucell6.
Aby som si bol isty, ze nerobim chybu, eliminoval som prechodove odpory
tak, ze som priamo na baterky napajkoval hrubsie vodice a tie zapojil do
nabijacky. Jedna baterka ma kapacitu 530mAh, druha 540mAh pri nabiti na
4.2V a vybiti do 3V prudom 1A. Pri prude 500mAh sa da z bateriek ziskat
cca 650mAh. Hned ma uputalo, ze po spusteni vybijania za par sekund
kleslo napatie z 4.2 na cca 3.85V. Tiez pri nabijani vybitej baterie
velmi rychlo napatie stuplo na 4.2V.
Dovolim si pripojit graf vybijania jednej z bateriek 1A. Vnutorny odpor
je teda vysoky, tie baterky su alebo okatovane o kosty, alebo stare.

Dalej k baterkam. Celovku som rozobral, ci je v nej ochranny obvod proti
podvybitiu. Nie je, je tam len LED driver CX2812. Ostava sa teda
spoliehat na ochranu v baterkach (LED v celovke svieti pouzitelne aj pri
2.7V). Aspon je na nich uvedene "Rechargable Battery With Re/Discharge
Protection Circuit", presne takto:
http://imgs.inkfrog.com/pix/gamerlined66/88006612-1.jpg
Povedal som si, ze tie baterky aj tak za vela nestoja, tak overim
vypnutie pri hlbokom vybiti. Nabijackou vybitu baterku som dalej vybijal
odporom. Pri poklese na 1.8V som to zrusil... Proste nic vybijanie
nevyplo, ziaden obvod v nej zjavne nie je.

2) nabijacia "vanicka". Je to prazdna krabicka bez elektroniky, pokial
neratam LED s odporom paralelne pripojene ku kontaktom. Takze LED-ka
svieti ci zo zdroja, ci z baterky az do vybitia.

3) sietovy zdroj. Lahky, maly, okatovany sietovy spinany zdroj s
nameranym vystupnym napatim 4.39V stabilizovanym zenerkou a so seriovym
odporom na obmedzenie nabijacieho prudu.

4) autoadapter. Toto je uplny bombonik! Dnu je (opat okrem LED s
odporom) iba seriovy vykonovy 39 ohmovy odpor!!!

Ked v baterkach nie je ochrana proti podvybitiu, zrejme nebude ani proti
prebijaniu (to skusat nejdem). Sietovy zdroj teda spolahlivo znizi
zivotnost bateriek a dosledky pripojenia k autoadapteru radsej nejdem
domyslat.

Tymto celym som sa chcel podelit o skusenosti. Celovka sama o sebe je
dobra. Na eBayi sa da kupit aj samotna bez prislusenstva a usetrit si
tak sklamanie, peniaze a mozno aj vacsie skody.

miro

PS: viete mi doporucit spolahlivy zdroj akumulatorov 18650?