kV zdroje na bastldesce [Re: Navrh DPS pro menic]

Marek Peca marek na duch.cz
Pondělí Prosinec 17 14:55:09 CET 2012

Pekny den,

On Mon, 17 Dec 2012, Jirka wrote:
> (..)
> Prostě záleží na obvodářském citu. Je ovšem fakt, že ve vrabčím hnízdu může
> mnohem snadněji dojít ke zkratu, čili s výkonovou aplikací připojenou na síť
> bych byl docela opatrný.

pripojim svou letosni zkusenost se stavbou 1..2kV, 2W stabilizovaneho
zdroje pro fotonasobic. Pocatecni verze na bastldesce vykazovala vsemozne
zahadne poruchy, vesmes ne az tak prekvapive zpusobene malou el. pevnosti
vzduchu. Byl to pro me uplne novy svet -- s vn je to v necem podobne jako
s vf -- spousta zazitych dojmu z nn & nv zde nefunguje.

Velmi me vypekla skutecnost, ze el. pevnost vzduchu po ionizaci prudce
klesne. Takze dokud jsem nepresahl nejakou hranici, fungovalo vse jakoby
dobre, pak najednou v nejakem miste dosla trpelivost a "zhaslo to",
veskery proud to kotlilo do neviditelneho a vetsinou i neslysitelneho
vyboje. Po chvili byl citit asi ozon.

Dalsi zajimavosti bylo, ze 8MOhm rezistor z 4 2M odpurku v serii mel po
zapajeni do plosnaku asi 3MOhm.

Proc to vsechno pisu: velkou cast uvedenych potizi velmi dobre vyresila
polyetylenova tavna pistole. Odpor po obaleni LDPE razem vzrostl na
katalogovou hodnotu a i el. pevnost LDPE je celkem dobra. Dokonce s
ohledem na jeho pritomnost v kabelech typu RG58 to neni az tak spatne na
vf do nejakeho ~1GHz.

Zdroj pak pekne chodil dokonce i behem nocniho ochlazovani v prostredi,
kde se vsechno rosilo (pravda, mel jsem ho oblozeny vysousecimi sacky).

ZdraviM.P.