Zemneni laboratornich pristroju -- koax vs. 19" Al/Fe skrin

Marek Peca marek na duch.cz
Neděle Prosinec 9 19:01:54 CET 2012

> na stole metalicky, medzi kancelariami a budovami jedine optika.

Pekna teorie, ale soude podle praxe v observatorich jako je Wettzell a
Onsala, zatim ne vsude uplatnena a uplatnitelna v praxi. Nejsou vsechny
signaly tak jednoduche, aby je bylo mozno bez ztraty jakosti poslat
optikou. Casomerici resi napr. i GNSS nebo signaly z radioteleskopu.
Optiky tam zatim moc neni. A vse je na rozloze desitek az stovek metru, v
mraze a vedru (nektere useky se aspon trochu termostatuji).

> Vyhlaska 50 a vsetko co s nou suvisi hovori len o ochrane pred nebezpecnym
> napatim a nijakym sposobom neriesi veci suvisiace s EMC. Ono to ani nejde.
> Cely ten zltozeleny cirkus je tam len preto aby ta nieco nezabilo ked prerazi
> faza na obal zariadenia.

Jasne. Tohle nepopiram a ani nechci zvysovat nebezpecnost koaxu pro okolo
pobihajici lid.

> Podla toho co si doteraz pisal som mal dojem ze pracujes na velmi malom
> priestore (napr. stol), nie na urovni budov a podobne.

Zatim ano, ale kdyz uz delam pristroj do vlastniho racku, mam zajem na
tom, abych jej mohl vzit, prevezt nekam, kde maji treba 3 vodikove masery
a 10 cesiovych hodin a integrovat to tam tak, aby to pokudmozno nebolelo.
(A uz se na ten vylet veru tesim, jen tam nechci vypadat jako
nekompatibilni trapak.)

> Takisto som z doterajsieho nepochopil ze sa snazite merat absolutny cas.

Tak frekvence a cas v nasem pojeti jsou vazany derivaci (podle casu, coz
je velmi vtipne, ale to je na jindy). Takze meris-li jedno, meris tim i
druhe, jen se Ti to v spektralni oblasti bud zvyrazni, nebo potlaci (ale
nikdy to nezmizi uplne). Ale ano, mereni absolutniho casu (faze) me
zajima.

Rovnez se omlouvam, ze jsem v dosavadnich prispevcich sem prilis
nepopisoval nase cile, ale beru to tak, ze se spis ptam na veci
obecnejsiho razu, ktere by mohly byt znovupouzitelne pro dalsi kolegy zde.
Predpokladam, ze casomirou a vecmi souvisejicimi je ujetych jen par
jedincu zde, tak zde nechci spamovat prilis, jen trosku.

> Preto ma zarazila poznamka o tom ze sa v ethernetovej zasuvke vigla
> konektor. Ked sa uz zaoberate cislami v rade e-12 urcite si spocital co
> to znamena na urovni dlzky a do svojich experimentov zapocital tepelnu
> roztaznost materialov alebo napriklad vplyv gravitacie mesiaca (natahuje
> nam urychlovac o jednotky mm co su pre vas desiatky ps).

Samozrejme. Take na pracovistich, kde to resi, pouzivaji casto
samokompenzacni kabely (koaxy, o obdobe *TP zatim nevim). Pokud mam ale 2
kabely, na ktere shodne pusobi teplota a Mesic, pak porad jeste muzu delat
dvoucestne srovnavaci mereni a velkou cast ofsetu vykompenzovat -- pokud
mezitim nekdo drcne do RJ45 konektoru, tak mi ani kompenzace nepomuze.
Proti tomu jsou SMA opravdu moc fajn vec za rozumnou cenu.

Pokud vis o necem, k cemu lze rozumne pridelat krouceny kabel a je to
mechanicky lepe definovano co do ucinne delky nez RJxx, sem s tim.

> Ano, na optiku pouzivame klasicke komercne SFP moduly. S fotonikou to nema
> nic spolocne, je to elektronicka suciastka ako kazda ina.

To vim, jen jsem byl zvedav, jestli nemas na mysli neco jineho, nez SFP.

> Netreba hladat problemy tam kde nie su. Aj ked niekto to moze pouzit ako
> zamienku na obhajenie potrebnosti svojej existencie :-)

Nemyslim, ze by slecna Grosche hledala problemy, kde nejsou. Na letosnim
EFTF jsme ji tleskali vsichni. Prohledni clanek, je pusobivy, aspon pro
me, prizemniho elektronika.

http://arxiv.org/abs/0904.2679

I kdyz... ona vlastne svym zpusobem hledala problemy tam, kde nejsou. Mam
dojem, ze i takovy CERN, resp. jeho vedecti "zakaznici" toto delaji v
95..100% casu, to, ze pri tom nahodou vznikne neco uzitecneho*), je spis
vedlejsi produkt.

Jestli nekdy bude neco kazdodenne uzitecneho z fotonicke metody prenosu
casu po optickem vlakne, to ja nevim. Mozna vypadaly atomove hodiny v 60.
letech jako prilis presne a dneska je mame v BTSkach. V detstvi kdyz jsem
v nejake pohadce (edice Ilustrovane sesity) a v tech. museu cetl o
atomovych hodinach, nenapadlo by me, ze prijde den, kdy bude jejich
presnost omezovat muj (stolni) pokus :-)

ZdraviM.

-----
* uzitecneho... opet dosti subjektivni, jak znamo kazdemu, kdo se kdy
zamyslel nad smyslem byti