OT Odpady Was: Jak zmerit tantal

Stanislav Šmejkal smejkal na smejkal.com
Neděle Prosinec 9 01:55:17 CET 2012

Dne 9.12.2012 1:16, Petr Labaj napsal(a):
> Tak to je mozne, casove rozliseni jsem nezjistoval. Zajimalo me jen to,
> jestli ma nejaky smysl odevzdavat plasty zvlast. Nema.
> Ptal jsem se i jinde, kde maji spalovnu, konkretne v Liberci. Tam z tech
> smesnych plastu delaji nenarocne vyrobky ala "plastova zamkova dlazba".
>
> Skoro se mi ale to sypani na plastovou hromadu nechce moc zdat, protoze
> i obsluha ekodvora uz na oddelene skladovani plastu rezignovala a sype
> to do jednoho kontejneru s ostatnim spalitelnym bordelem.

Koupili jsme domu takovy ten trojkos na plasty, komunal a bio. Vedle toho lezi
krabice na papir. Ma to docela zajimave prakticke dusledky. Komunalu je velmi
malo, drtiva vetsina odpadu je plast, papir nebo bio. Minimum odpadu u nas mizi
v klasicke popelnici (svoz po 21 dnech v lete, po 14 dnech v zime), ale v
krabicich do tridenych kontejneru. Komunal nepachne, vetsina pachnoucich odpadu
je v bio. Jedinou negativni zmenou v letosnim roce jsou pleny...

Podle zakona je puvodcem komunalniho odpadu obec. Protoze jsme vesnice a
produkujeme relativne malo odpadu, mame mene caste svozy a tim vyrazne nizsi
ceny nez mesto. Obec vybira poplatek 150Kc/osobu/rok, naklady jsou asi 300 Kc.
Co se tyka separaci, tak tam mame naklady asi 90Kc/osobu/rok a asi
60Kc/osobu/rok jsou vynosy z prodeje zeleza a z poplatku od EKO-KOMu. Od
pristiho roku zavadime pravidlo, ze dokud budou separace na republikovem
prumeru, nebudou se poplatky za popelnice zdrazovat.

Tudiz vyssi urovni trideni pomahate hlavne sve obci a zprostredkovane pres
poplatky sami sobe.

Co se tyka presouvani spalitelneho odpadu na zimni obdobi, tomu bych docela
veril, protoze jde o uplne normalni palivo, v zime tridim z papiru taky jenom
kridove veci, do ostatniho rozdelavam, noviny si stosuju po cely rok.

Standa