MACBAT - je to něco víc než leštěný prd ?

Vláďa Anděl vaelektronik na vaelektronik.cz
Pondělí Prosinec 3 17:10:16 CET 2012


S olověnýma gelovkama jsem se setkal na dráze a nevěřil jsem vlastním 
očím. V depech mají od nás zařízení pro formování a měření kapacity NiCd 
baterek. Jak přecházeli na Pb gelovky (osvětlování vagónů, startování 
lokomotiv), měla být hlavní výhoda těch baterek, že to bude bezúdržbové. 
Jenže zkušenosti jsou "poněkud" jiné a některé baterky s 10 letou 
životností se mění už po roce. Ani se nedivím, když si na mašině občas 
něco menšího připojí na odbočku z baterky - a těch problémů je víc. U Pb 
baterií se sice nemluví o formování (jako u alkaliky), ale prý mají 
"vysokou regenerační schopnost". Proto tyto zařízení doplňujeme 
stanovištěm pro gelovky, které to vůbec neměly potřebovat. Přivezli nám 
tam dvě totálně vymlácené baterie skoro bez kapacity. První nabíjení (do 
max. napětí) 5 minut, vybíjení také. Druhé už 15, pak hodina, dvě... a 
po pár cyklech jsme se dostali celkem na slušnou kapacitu. Nepoužívali 
jsme žádné speciální impulzy (ostatně u těchto gelovek se vyžaduje 
zvlnění nab. proudu pod 5A/100Ah), ani nějaký extra malý proud. Nechápu 
jak se ty baterky mohly tak vzpamatovat - jestli byly jen vybité a 
obnovila se koncentrace kyseliny, nebo i zesulfatované a takhle se 
zlepšily. Myslím že autobaterie v takovém stavu by byla na vyhození.
Anděl

Dne 3.12.2012 10:40, Kručinský Ladislav napsal(a):
> Děkuji za názory, byť se týkají spíše startovacích baterií - trakční jsou trošku jiná liga hlavně co se pořizovací ceny týče.
> Desulfatace trakčních baterií se celkem běžně provádí právě metodou malého proudu po dobu několika dní. Výsledky nebývají až tak špatné a rozhodně jsou pozorovatelné - kapacita desulfatovaných baterií se vždy zvýší, nikdy ale na hodnotu, která by se alespoň blížila původní. Ta firma MACBAT kdysi (rok 2002) uváděla ve svých materiálech návrat na skoro 100% původní kapacity baterie a další halasná prohlášení, teď již jsou podstatně opatrnější (pouze dokládají že se vyrovnají hustoty a článková napětí což je v podstatě totéž).
> Takže si činím závěr - leštěný prd.
>
> Zdravím
> Kručinský
>
>
> -----Original Message-----
> From: hw-list-bounces na list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of RV
> Sent: Monday, December 03, 2012 9:37 AM
> To: HW-news
> Subject: Re: MACBAT - je to něco víc než leštěný prd ?
>
> V kazde baterii se od zacatku pouzivani usazuje na dne oloveny kal - pokud je na dne tak nicemu nevadi - desky nejsou az na dno prave kvuli tomu.
> To ze tam je ten kal ale neznamena, ze baterie neni v poradku.
>
> No ty doby si pamatuju take - zalilo se to asfaltem - pak to krasne zacalo behem par mesicu propoustet elektrolit a baterie krasne kvetla.
> :-( Po tehle dobe bych zrovna nevolal.
>
> Radek Vicek
>
> Dne 3.12.2012 9:26, pyjan napsal(a):
>> Baterie s vydrolenýma deskama je nedesufovatelná, je to šrot. Bývaly
>> doby, že se mohl vyměnit vadný článek v akumulátoru a baterie
>> fungovala dál. Dnes to již možné není.
>>
> Tento e-mail včetně příloh může obsahovat důvěrné informace. Jestliže nejste zamýšlený adresát tohoto e-mailu, pak jakákoliv forma zveřejnění, tisk, kopírování, distribuce nebo šíření tohoto e-mailu a připojených příloh je přísně zakázáno. Pokud obdržíte tento e-mail omylem, oznamte to neprodleně jeho odesilateli a okamžitě tento e-mail včetně jeho příloh trvale vymažte ze svého systému. Odesilatel e-mailu neodpovídá za jakoukoliv škodu způsobenou modifikacemi či zpožděním přenosu e-mailu.
>
>
>
> This e-mail and any attached files may contain confidential information. If you are not the intended addressee of this e-mail, you are hereby notified that any disclosure, printing, copying, distribution or dissemination of this e-mail and any attached files is strictly prohibited. If you receive this e-mail in error, please immediately notify the sender and permanently delete this e-mail and its attachments from your system. The sender of this e-mail does not accept liability for any damage that may be caused by any modifications or delay in the transmission of it.
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz Hw-list na list.hw.cz http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>



Další informace o konferenci Hw-list