Jištění proti přepětí

Radek Benedikt benedikt na lphard.cz
Neděle Srpen 5 01:42:15 CEST 2012

Dne sobota 04 srpen 2012 23:12 Jiri Foldyna napsal(a):

> Dobrý den,
>
> děkuji za tip, zdá se, že by FLP-B+C MAXI VS/4 od Salteku mohl být ten
> pravý.
> Chtěl bych se ještě zeptat na zmíněné umístění v rozvaděči - v katalogu
> je uvedeno, kde mají být v rozvaděči umístěny s ohledem na hlavní přívod
> a PE lištu, ale o požadavcích na zhášení se nic nepíše. Jde jen o
> velikost rozvaděče (mám 144 modulový nástěnný rozvaděč od ABB), nebo i o
> nějaké jiné věci? Kde bych se k tomu případně mohl dočíst něco
> podrobnějšího?

Je potreba proiít u konkretnich prvku navod k montazi a hledat tam neco jako:

DEHNbloc DB 3 255 je tripolovy svodic bleskovych proudu, jeho zakladem jsou
zapouzdrena jiskriste na bazi klouzaveho vyboje. Pouzita jiskriste maji velmi
vysokou schopnost svadet bleskovy proud (az 100 kA) a zhaset nasledny sitovy
proud. Zapouzdrená konstrukce tlakovych jiskrist na bazi klouzaveho vyboje
zamezuje vyfukovani oblouku. Z tohoto duvodu neni nutne dodrzovat minimalni
odstupy svodice od okolnich pristroju a sten.

Jde o volny deionizacní prostor a vyfouknuti oblouku. U nekterych prvku se
tento dej cely odehraje uvnitr, nektere jej castecne vytlaci i ven. Saltek ma
dnes snad uz jen uzavrena jiskriste, takze tam by to melo byt stejne jako u
vyse uvedensho DEHNa. Z OEZ mají deionizacni prostor napr. SJBplus50...
Saltek ma velmi dobrou technickou sekci, takze bych vznesl dotaz primo k nim,
popr. bych si nechal od nich i projit cely navrh.

On to neni problem jen ochran ale i jističu a odpojovaču. Dost casto jedno
odlisné pismenko znamena podstatnou zmenu vypinaciho proudu a tim i
konstrukce prave zhasecich obvodu. Pokud tedy clovek s tim nedela kazdy den,
je to docela obcas sranda, protoze napr. prave zkratove proudy se nekdy dost
blbe pocítaji a jde nekdy spís o rozumny kvalifikovany odhad. Jinak bacha na
to ze pokud to clovek "osidi" vsude, tek to muze byt lepsi nez kdyz tomu
nekde polepsi. Narazim tim napr. na prurez vodicu, zlepsí se sice funkce
ochran, ale zase muze byt problem se zkratovymi proudy. Jinak pokud tam jsou
prvky OEZ tak celkem doporucuji cely rozvadec prohnat programem sichr, s
nekterymi resenimi umi pomoci a upozornit na chyby v nsvrhu. Nehlede na to,
ze z nej vyleze docela prijatelna dokumentace celeho navrhu.

Radek (benedikt2hw.cz)