Re: Proudová trafa k nepřímému elektroměru

AZe aze na seznam.cz
Čtvrtek Srpen 2 23:39:21 CEST 2012

K DU-10 dělala Metra univerzální vícerozsahové proudové trafo. Vyšší rozsahy
se volily počtem závitů drátu. Nevím přesně označení, na
http://www.kvt-elektronika.cz/merici_pristroje.htm
je to asi pod označením Metra SM 5VA.
AZE

----- Original Message -----
From: "J.Polivka" <jpolivka na volny.cz>
To: "HW-news" <hw-list na list.hw.cz>
Sent: Thursday, August 02, 2012 11:04 PM
Subject: Re: Proudová trafa k nepřímému elektroměru

Zdravím,
nejsem v tom zrovna kovaný, ale měřicí trafa dělal Šumperk ? a byl k tomu na
jejich stránkách i plošňák.
Asi to mám i v PC, ale nevím zda to ještě dělají.
Jindra Polívka

Zdravím,
  čas od času se tu řeší měření spotřeby el. energie. Měl bych tedy dotaz
na následující:
  Na Aukru jsem koupil celkem slušný čtyřkvadrantový elektroměr nepřímého
měření, tj. takový, jehož proudové obvody se musí zapojit přes měřicí
trafa, která ve výsledku určují vlastně převodní konstantu elektroměru.
Měřicí trafa jsem koupil též, ale mají poměr 100/5A a hodí se tedy spíše
pro velkoodběratele.
  Chtěl bych si vyrobit vlastní měřicí trafa s přepínáním poměru tak, abych
mohl měřit i velmi malé odběry, tj. např. s převody 0.1-0.5-1-5-10/5A.
Tím bych mohl docílit široké škály citlivosti elektroměru.
  Jako inženýr elektro oboru sice umím navrhnout "jakési" trafo, tak jak
jsme se to učili, ale už neumím navrhnout takovéto dosti speciální trafo,
u kterého bych za nejdůležitější považoval hlavně minimální fázový posun
na všech rozsazích, aby nebylo zkresleno měření činné a jalové složky.
  Jak byste takové trafo navrhli ? Zatím mám představu pevného sekundáru
(tj. toho, co se připojuje na proudové svorky elektroměru), dimenzovaného na
jmenovitý proud 5A a více primárů (některé možná jen s přepínáním odboček)
tak, abych dosahoval požadovaných poměrů (tj. např. pro proud 0.1A bude
50x více závitů než na sekundáru, ovšem tenším drátem, zatímco pro proud
10A bude polovina závitů sekundáru, ale tlustším drátem).
  Aby trafo co nejméně zkreslovalo měření, mělo by mít minimální ztráty
(tj. všude použít silnější drát, než při běžném návrhu trafa, aby bylo
minimální oteplení), ale co dál ? Jaký volit materiál jádra ? Co s tím
případným fázovým posuvem ? Zase mi vychází intuitivně, že by mělo mít
co nejmenší indukčnost, což vede na méně závitů a menší jádro, ale zase
aby se to nepřesycovalo... A vůbec, počet závitů... Jak volit ? Ten se
obvykle určuje z požadovaných napětí, ale tady máme proudy... Já nevím,
jaký je vnitřní odpor toho elektroměru, čili jaké napětí bude na jeho
proudových svorkách při proudu 5A... Tipuji to na milivolty, takže
při běžných úvahách to budou jednotky závitů... Mám manuál, ale neuvádí
se to tam... Mohu to proměřit ohmmetrem, ale nevím, zda na DC to bude mít
stejný odpor jako na 50 Hz... Je to už digitální elektroměr, tak nevím,
jaké "triky" jsou tam v tom proudovém obvodu použity...
  Protože nemám prostředky na vlastní výrobu trafa, chtěl bych to někde
zadat, a samozřejmě chci, aby to napoprvé vyšlo, neboť to nebude levné
(je to třífáz, takže trafa budou 3). Nezabýval se touto problematikou
jiz někdo z přítomných ?
  Zdraví Pavel