OT: Dotaz - voda, břidlicový plyn a jeho těžba

Jaroslav Lukesh lukesh na seznam.cz
Středa Duben 25 10:12:41 CEST 2012

http://czech.ruvr.ru/2012_04_22/72562434/

Růst počtu zemětřesní v USA je spojen s těžbou uhlovodíků
Nálepky: těžba, Ropa a plyn, zemětřesení, Společnost, Zprávy
22.04.2012, 19:47
 Foto: RIA Novosti

Růst počtu zemětřesení v centrální části USA může být spojen, mimo jiné, i s
intenzifikací těžby ropy a zemního plynu. Oznámil to dnes představitel
Geologické služby USA (USGS) William Elsworth.
Jedná se o metodu těžby uhlovodíků, tzv. frecking, při kterém se do
slancových vrstev pumpuje směs vody a písku spolu s dalšími chemikáliemi.
Vědci sice nenašli důkazy přímého spojení rozervání vrstev se zemětřeseními
o magnitudě vyšší než 3, avšak v několika případech voda, která byla do
těchto geologických vrstev pumpována, způsobila v daném regionu seizmickou
aktivitu.
Podle výzkumu USGS za třicet let do roku 2000 v centrální části USA
docházelo přibližně k 21 zemětřesení ročně. V roce 2009 tento ukazatel
stoupl na 50, v roce 2010 na 87 a v roce 2011 na 137 zemětřesení ročně.
V Evropské unii už dva státy fracking zakázaly. Jako první byla Francie a v
lednu tohoto roku se k ní připojilo ještě Bulharsko.