OT: klouzavy let (bylo: Re: ot: Posledni let raketoplanuDiscovery)

Pavel Kutina hw na prelude.cz
Neděle Duben 22 23:23:47 CEST 2012

Pár, někdy i desítku? Opravdu? A kde? Já jen, že se to nazývá "přízemní
efekt" a nastává, jestli se nemýlím, ve výšce, rovnající se polovině rozpětí
křídel. Čili u -dejme tomu- DG-1000, což je takový představitel lepšího
průměru s klouzavostí 1:23, toto nastane ve výšce cca 10m AGL. Kolik
kilometrů myslíte, že lze uletět v desetimetrové výšce, i kdybych připustil,
že to letadlo tu výšku udrží? V Evropě možná kilometr, když bude mít pilot
štěstí a nebude muset zatočit, možná v tajze nebo v ledových polích kolem
severního pólu by to vyšlo i dále, ale zase nevím o tom, že by to zrovna tam
nějaký magor zkoušel, ani jedno není prostředí pro větroně zrovna ideální :)

Tak nějak o tom něco tuším, jednak lítám s modelama, kde je také občas
překvapivé, že větroň v metrové výšce přeplave půlku letiště (ale to je
rovné a bez překážek), druhak jsem něco odseděl v Blaníku a nervy typu
"vyber pole, budeme sedat. počkej, ještě ne, vyber jiný pole, tohle ještě
dáme." jsem taky zažil. Ale to bylo v rozpadající se termice a pořád jsme se
drželi v pár stech. Jak to bylo pod nějakou rozumnou hranici (z hlavy nevím,
je to hezkých pár let, snad sto metrů), znamenalo to, že se bude sedat,
protože na vzduch není spolehnutí - může tam být díra a najednou nejste ve
stu, ale ve dvaceti, a to znamená hodně hnusně blízko stromům a jiným milým
překážkám. A ani Blaník není zadarmo.

Pavel Kutina