ot: Posledný let raketoplánu Discovery
RV
vicek.radek na cpost.cz
Pátek Duben 20 13:00:08 CEST 2012
Ne, jde o to, ze u absolutne tuheho vetknuteho nosniku (zatizeneho na
konci) mate rozlozene napeti linearne - nejvetsi napeti je v miste
vetknuti (proto se v realu delaji lichobeznikove).
Pokud zohlednite rozlozeni tohoto napeti v konstrukci kridla tak jste
schopen tuto silu rozkladat do cele delky kridla - nepusobi lokalne a
destruktivne.
Nemam na to takovy matematicky aparat jaky bych mel mit snad pomuze toto:
http://physics.mff.cuni.cz/kfpp/skripta/kurz_fyziky_pro_DS/display.php/kontinuum/3_5
ale u me to jsou ciste prakticke zkusenosti pri stavbe modelu - treba u
vetronu, ktere maji velmi stihla a dlouha kridla, pri vlekani se vyuziva
na konci pri odpojeni z vleku tzv. vystreleni - v okamziku kdy dosahnete
maximalni vysky vleku (vleka se pres kladku - takze v jistem okamziku je
model jiz stahovan k zemi) tak se vyuzije naakumulovani energie do
pruznosti kridel a chvili se pocka a az nasledne se provede odpojeni z
vleku - tim kridla vykmitnou a vystreli letadlo treba o 10m vys.
Pokud ty kridla jsou tuha temer vzdy to vede k jejich ulomeni u korene.
U kompozitu neni nebezne ze si na trech metrech rozpeti dokazi konce
kridel o sebe plesknout - videl jsem uz plesknuti nahore i dole pod
letadlem.
Radek Vicek
Dne 20.4.2012 12:23, Dušan Slavětínský napsal(a):
> RV napsal:
>> Pokud by je udelali tuha (jakoze to neni dne problem) tak to zpusobi, ze
>> pusobiste sily se presune do mista kde se kridla stykaji s trupem nebo tam
>> kde se obe kridla stykaji.
>
> To jakože napětí horní a dolní pásnice bude jiné pro různě tuhá křídla?
>
> Dušan Slavětínský
> http://www.valachnet.cz/~slavetinskyd/RcMix
> http://www.valachnet.cz/~slavetinskyd/MegaCNC
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
>
Další informace o konferenci Hw-list