ot: Posledný let raketoplánu Discovery

RV vicek.radek na cpost.cz
Pátek Duben 20 13:00:08 CEST 2012


Ne, jde o to, ze u absolutne tuheho vetknuteho nosniku (zatizeneho na 
konci) mate rozlozene napeti linearne - nejvetsi napeti je v miste 
vetknuti (proto se v realu delaji lichobeznikove).

Pokud zohlednite rozlozeni tohoto napeti v konstrukci kridla tak jste 
schopen tuto silu rozkladat do cele delky kridla - nepusobi lokalne a 
destruktivne.

Nemam na to takovy matematicky aparat jaky bych mel mit snad pomuze toto:
http://physics.mff.cuni.cz/kfpp/skripta/kurz_fyziky_pro_DS/display.php/kontinuum/3_5

ale u me to jsou ciste prakticke zkusenosti pri stavbe modelu - treba u 
vetronu, ktere maji velmi stihla a dlouha kridla, pri vlekani se vyuziva 
na konci pri odpojeni z vleku tzv. vystreleni - v okamziku kdy dosahnete 
maximalni vysky vleku (vleka se pres kladku - takze v jistem okamziku je 
model jiz stahovan k zemi) tak se vyuzije naakumulovani energie do 
pruznosti kridel a chvili se pocka a az nasledne se provede odpojeni z 
vleku - tim kridla vykmitnou a vystreli letadlo treba o 10m vys.
Pokud ty kridla jsou tuha temer vzdy to vede k jejich ulomeni u korene. 
U kompozitu neni nebezne ze si na trech metrech rozpeti dokazi konce 
kridel o sebe plesknout - videl jsem uz plesknuti nahore i dole pod 
letadlem.

Radek Vicek

Dne 20.4.2012 12:23, Dušan Slavětínský napsal(a):
> RV napsal:
>> Pokud by je udelali tuha (jakoze to neni dne problem) tak to zpusobi, ze
>> pusobiste sily se presune do mista kde se kridla stykaji s trupem nebo tam
>> kde se obe kridla stykaji.
>
> To jakože napětí horní a dolní pásnice bude jiné pro různě tuhá křídla?
>
> Dušan Slavětínský
> http://www.valachnet.cz/~slavetinskyd/RcMix
> http://www.valachnet.cz/~slavetinskyd/MegaCNC
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
>



Další informace o konferenci Hw-list