Helium balon sonda

Miroslav Šinko sinkomiro na gmail.com
Čtvrtek Duben 19 00:54:02 CEST 2012

On 18. 4. 2012 19:37, balu na home wrote:
> no tak by to malo byt, v strede zeme by mala byt nulova gravitacia, lebo
> sa vplyv vonkajsich vrstiev vyrusi. Rozmyslam ako by sa to dalo
> experimentalne otestovat :-)

Experimentalne pri sucasnych moznostiach tazko, nenavrtas sa do stredu
Zeme :-) Ale matematicky - graficky opat, ako som pisal. Nakresli si
silu od kazdeho hmotneho bodu Zeme. Vsetky TA budu tahat von. Tie
blizsie stredu slabsie, tie vzdialenejsie silnejsie. Ale na uplne vsetky
strany rovnako. Vektorovy sucet bude 0.

Minule som to s tou gulou a taziskom asi nedopisal. Ked beriame teleso
mimo Zeme a parcialne sily nan posobiace, vektorovy sucet sa rovna smeru
a sile, akoby hmota Zeme bola sustredena v tazisku. To obecne plati pre
kazdy tvar telesa. Ale len pri guli (sfere) plati, ze to teleso mozes
otacat ako chces, parcialne sily su rovnake (smer, velkost). Ak je
teleso nehomogenne ci tvarovo, alebo hmotnostne, sice vektorovy sucet ti
ukaze vzdy rovnako do taziska, ale vektory parcialnych sil sa budu
menit. Ak sa bude menit poloha meracieho telesa voci vztaznemu, treba
uvazovat ine rozlozenie parcialnych sil (nazvime to opat sumou,
integralom), z coho vyjde iny suctovy smer a velkost. Pri guli je ich
rozlozenie vzdy rovnake.

miro

Odoslane z poskladaneho PC a slovo "miro" je dopisane rucne. Ziaden
automaticky podpis nepouzivam.