OT: datové schránky

mcmlxxx na hantec.cz mcmlxxx na hantec.cz
Pondělí Duben 9 17:02:47 CEST 2012


podílel sem se na jednom úřadě na zavádění DS do praxe. Popíšu Vám to asi  
takhle. Některé úřady nemají svoji vlastní DS ale vše přijmají a vypravují  
přes jakési centrální výpravné místo, kde se manuálně rozhazují DS na  
jednotlivé úřady. Tento SW je určitým způsobem implementovaný do systému  
elektronické spisové služby.
Někdy to dělá docela paseku, ale to občana nezajímá. Občas se prostě  
nějaká DS špatně přidělí, a tam ji založí adacta a podobné špeky.
Chci tím hlavně říct že úřady nižšího stupně, jsou dost v nevýhodě,  
protože se musí řídit metodikou nadřízeného a lecos nefunguje jak má.
Ale k jádru dotazu. Popíšu Vám, jak probíhá takový styk s občanem:

-občan pošle papír -obyčejný dopis, ten projde podatelnou, dostane č.j.  
,pak ho ředitel přidělí na oddělení kam patří a referenti zpracují  
odpověď. Pokud je ředitel laxní a nadřízený úřad taky, klidně Vám pošlou  
odpověď papírově i když podle zákona musí provést pokus o doručení DS  
(resp. zjistit zda taková schránka existuje a když ano tak ji použít).

-občan pošle e-mail , pokud dojde , stejnej postup jako u dopisu, jen  
následuje jeho vytištění na papír.

-občan pošle DS, vše je se vytiskne, rozdělí, a odpověď dostanete DS, i  
když na úřadě pracujeme s papírovým výtiskem. Jeden papírový výtisk také  
archivujeme.

Někdy není možní DS použít, jsou tam omezení na velikost cca 10MB na  
přílohu, takže pokud Vám třeba zpracujeme nějaké mapy, tak se prostě do  
příloh nevejdou.

V postatě to jestli dostanete papírovou odpověď nebo DS sileně záleží jak  
moc je úřad schopný.

Vzpomínám si na začátky , kdy se ze dne na den najelo na nový systém ,  
bylo to velice náročné na zaměstnance, a vyžadovalo to asi měsíční  
spolupráci informatika přímo na spisovně, a docela hodně práce s  
referentama ( naučit a donutit je používat povolené formáty pro DS ).

V konečném důsledku, nám implementace a provoz DS zvedla spotřebu papíru a  
spotřebního  materiálu pro tiskárny několikanásobně , oproti předchozímu  
jen papírovému styku :)

Pokud Vám nějaký úřad vytrvale zasílá papírovou podobu, podejtě stížnost  
na jeho nadřízený stupeň. Máte právo na DS.

b.




On Mon, 09 Apr 2012 11:13:46 +0200, Tomáš Vymětal <vymetalt na gmail.com>  
wrote:

> Pár týdnů zpět tu proběhla zpráva (a následující diskuze), že si  
> přihlásil datovku, ale chodí mu stejně z úřadů pošta papírově. Nějak se  
> mi nedaří diskuzi najít, nicméně absolvoval jsem teď rozhovor v kruhu  
> "úřednickém" a zjistil jsem zajímavé skutečnosti. Datovku nemám,  
> nezkoumal jsem, netýká se mě a ani mě to moc nezajímá. Tedy info je  
> nepotvrzené, takže bych doporučoval před nějakou akcí průzkum, i když  
> snad někdo v následující diskuzi tyto skutečnosti potvrdí nebo vyvrátí).
>
> Tím, že si člověk zeregistruje datovou schránku, vzniká úřadům ze zákona  
> povinnost je využívat. Mají do systému přístup a musí si automaticky  
> ověřit, jestli datovku člověk má nebo ne (tedy nemusí úřad ani  
> upozorňovat, že ji má). To, že jsou úředníci líní, nemají čas, a/nebo  
> nemají k tomu uzpůsobený IS, není váš problém, ale jejich. Zákony přece  
> platí pro všechny. Mimoto prý existuje bod, který řeší pokuty za  
> nedodržování tohoto pravidla, údajně se má podávat stížnost na poštu.  
> Jak to funguje konkrétně jsem se nedozvěděl. Jedna pravděpodobně způsobí  
> problémy konkrétnímu pracovníkovi, který pravidla nedodržel, když však  
> tyto stížnosti začnou padat systematicky, třeba se něco změní.
>
> T.V.


Další informace o konferenci Hw-list