konecne nejake dobre spravy

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Sobota Duben 7 21:08:04 CEST 2012

Ahoj,

No, odvolavam co som odvolal, o tom solarnom kremiku v Nemecku som netusil. Ako som pisal, ked som to sledoval (asi rok asi pred rokom), rec bola len o existujucich a novovznikajucich faboch v Cine a v USA, Nemecko sa spominalo len ako prominentny "konzument" solarneho kremika (s tym, ze sa tam rozvijala najma "integracia"). Kedze do solaru sa okrem ineho spracovava "kontaminovany" kremikovy odpad z "primarnej" vyroby, nie je ta pritomnost solaru v blizkosti "klasickeho" fabu az taky nelogicka.

"Konvencnych" polovodicov sa inak vskutku robi v Europe az prekvapujuco vela, okrem XFabu co je pokial viem niekde v prvej desiatke na svete je to aj Siemens/Infineon/exQimonda v Drazdanoch, urcite zostalo aj to co mal Telefunken/Temic/Atmel v Heilbronne, Matra/Temic/Atmel v Rousett, Thomson/ST v Crolles, Intel v Irsku, Austriansemiconductor pri Grazi, a v neposlednom rade aj spomenuty ONSemi v Roznove (nech su to hoci aj len tie 78xx, lepsie nez drotom do oka). A asi som ich par zabudol resp. o nich netusim.

No a su tu aj vrcholove vyvojove a technologicke firmy - z tych prvych napr. belgicky poloakademicky IMEC, z tych druhych napr. Zeiss (expozicky pre litografie vsetkych druhov) a Aixtron (molekularna epitaxia, najma III-V polovodicov). Takze je tu aj tradicia aj zazemie, pricom to "tu" nie je ani tak daleko; no Slovensko sa neochvejne vydalo na cestu nizkokvalifikovanej prace vo mzde typu montaznych liniek, co sice vedie k rychlemu ekonomickemu zazraku ktory vsak  trva presne tri dni... :-( (ked uz je ten piatok :-) )

Len tak mimochodom, na Slovensku sa pokial viem po zlikvidovani OnSemi v Piestanoch uz nerobia ziadne cipy, ale zato sa robia GaAs wafery v Zarnovici (www.cmk.sk). No a este Semikron vo Vrbovom (predtym Diotec); neviem sice co tam presne robia, ale tipujem, ze "len" puzdria.

wek