zahada ATX zdroje

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Středa Září 28 04:55:28 CEST 2011

Zdravím,
  měl jsem velmi podobný problém. Počítač ala HTPC, všechny komponenty nové,
propočítané, že to musí energeticky stačit, a po zapnutí ani ťuk. Zjistil jsem
ale, že to naběhne, když není připojen disk (běžný 3.5" SATA 1TB Seagate).
Pokud to již běželo a disk se připojil dodatečně, zůstalo to běžet a vše
fungovalo. Zřejmě příliš velký špičkový odběr po zapnutí a zdroj se vypínal.
Taky bylo vidět, že při pokusu o zapnutí se nepatrně cukne ventilátor.
  Napadlo mne něco zkusit, ačkoliv jsem si říkal, že to situaci můžel leda tak
zhoršit, a do jednoho molexu zdroje jsem nacpal kondenzátor 5G/15V do 12V
větve. A vida, začlo to fungovat! Tož jsem pak upravil svůj názor a nyní si
myslím, že zřejmě na indukčnostech přívodů a možná nějaké blokovací tlumivce
v tom disku vznikala zřejmě při zapnutí přepěťová špička a zdroj vypínal
přepěťovou ochranou. Základní deska k tomu taky asi přispěla, protože zpožděné
zapojení už fungovalo. Každopádně aktuální majitel stroje (bylo to pro
kamaráda) říká, že mu to nyní udělá tak jednou za 10 zapnutí, hlavně když to
dlouho neběží (třeba je pár dní někde pryč) a v takovém  případě musí vyndat
zdroj ze sítě a počkat 30 sekund, aby se zase odblokoval, a pak to prý vždy
naběhne.
  Zdraví Pavel