Šustění koaxiálu

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Pondělí Září 26 14:07:16 CEST 2011

Dobré odpoledne,

> už delší dobu zaznamenávám zajímavý jev. Provozuju kytaru se sluchátkovým
> zesilovačem a zjistil jsem, že kabel mezi kytarou a zesilovačem chrastí,
> když s ním manipuluju. Stačí ho kdekoli promnout mezi prsty a ve
> sluchátkách se ozývá zřetelné šustění. Je to normální stíněný audiokabel,
> OEM ke kytaře.

Velmi zajímavý jev! Chtěl bych se zeptat:
- Ten snímač na kytaře je klasický, magnetický, s kovovými pólovými nástavci
pod strunami ? Tyhle snímače generují poměrně vysoké napětí, takže pokud má
být slyšet ten zvuk kabelu, musí mít napětí srovnatelné... Nadto bývají ty
snímače celkem nízkoimpedanční, takže by se tam nemělo nic moc rušivého
dostat.
- Neteče tím kabelem nějakým nedopatřením proud ? Myslím tím třeba jen malý
proud např. pro napájení elektretového nebo kondenzátorového mikrofonu. Pokud
by proud tekl, je vysvětlení snadné - prohýbáním kabelu se trošku mění odpor,
jak se jednotlivé drátky licny nebo stínění navzájem dotýkají. Tímhle byly
typické staré telefonní šňůry (mezi tělem přístroje a mikrotelefonem). Ty
dokázaly chrastit opravdu hlasitě, a to proto, že mikrofonní obvod je díky
použití uhlíkového mikrofonu napájen.

> Předpokládám, že audiofil by mi doporučil bezkyslíkatou měď nebo zlato, ale
> spíš by mě zajímalo, jestli je to běžné, případně co je to za jev.

Pokud je to skutečně klasicky snímač a pokud tam není proud, je to opravdu
zvláštní, ale ten kabel každopádně asi nebude opravdu moc kvalitní, na to
člověk nemusí být ani audiofil :-).

> Mějte se, Jirka

Zdraví Pavel